RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pop med musikk-DVD

Interessen og salg av musikk-DVD øker kraftig. Plateselskapene tror den lukrative nisjen kan skape en lysere fremtid.

Ifølge tall fra GGF (Grammofonplategrossistenes Forening) økte salget av musikk-DVD med 77 prosent fra 2002 til 2003, skriver Aftenposten.

Den stigende interessen for musikk på DVD er i ferd med å ta over det gamle VHS-formatet. I 2003 ble det solgt 62,8 millioner musikk-DVD-er på verdensbasis.

Steinar Storløkken i Platekompaniet forteller at "Idol" og Robbie Williams var fjorårets slagere. Men musikk-DVD er langt fra tilbeholdt et ungdommelig publikum. Han ser særlig at voksne menn rir på den nye trend-bølgen.

EMI Norge og Sony Music ser optimistisk på utviklingen, og mener konseptet rundt DVD vil hjelpe plateselskapene over kneika i fremtiden. De tror på økt omsetning, som et resultat av prisfall i tillegg til mulighetene som finnes i konseptet.

- DVD er allerede blitt et selvstendig medium. Det som blir spennende er hva vi kan gjøre med CD og DVD sammen. Dessuten kan det bli et spennende format fordi det det kan by på mye mer enn selve musikkbiten, sier Erling Johannesen i EMI til avisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere