RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Populær økomat

Kjeder som satser på økologisk mat melder om stor omsetningsvekst. – Potensialet er stort for økoprodukter, sier Kenneth Lindland i Meny-kjeden.

NorgesGruppen, som blant annet innbefatter kjedene Kiwi, Meny, Ultra og Spar, økte i 2003 salget av økologiske varer med 27%. Hittil i år er veksten på 30 prosent, og kjedeledelsen forventer en tosifret omsetningsvekst både i år og neste år. Kjeden nærmer seg en totalomsetning på 100 millioner kroner for økologiske produkter, skriver Nationen.

- Før var det bare alternative mennesker som ville ha slike produkter, men nå ser vi blant annet at TV-kokker som Jamie Oliver og Trond Moi fremhever økologisk mat. Og trendy mennesker vil gjerne assosieres med trendy kokker, sier økologiansvarlig i Profilhuset Meny, Kenneth Lindland til avisen..

Det er Meny og Ultra som står for satsingen på økologiske produkter. Også konkurrenten Coop melder om en økt interesse for økomat blant forbrukerne.

Den solide veksten kommer på tross av at det generelle salget av økologiske landbruksprodukter går ned.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere