RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Prisbevisste - men handler på 7-Eleven

(scanpix)
Sist oppdatert:
Over to tredjedeler av befolkningen ser på seg selv som prisbevisste. Men samtidig gjør vi mange av de små innkjøpene på Narvesen og 7-Eleven, fordi det er enklest.

I en undersøkelse MMI har laget på oppdrag for Forbrukerrådet, kommer det frem at hele 73 prosent av den norske befolkning ser på seg selv som prisbevisst.

Imidlertid synes et flertall av befolkningen at prisene i de store butikkjedene er like, og dermed gjør vi ikke så stor innsats i å finne de billigste stedene å handle.

I tillegg viser det seg av mange nordmenn er likegyldige til priser ved småinnkjøp. Hele 74 prosent handler gjerne varer som brus, røyk, brød og melk på relativt dyre kiosker som 7-Eleven og Narvesen, så lenge det er enkelt.

Det er ingen forskjell på menn og kvinner, men de unge og de eldre er mer bevisste på prisene ved småinnkjøp. Dermed er det trolig de som har trangest budsjett, og som må ta mest hensyn til priser. MMI og Forbrukerrådet tolker tallen dit hen at nordmenn er blitt såpass velstående at vi ikke bryr oss om å være spesielt prisbevisste til daglig.

Ikke overraskende betaler vi gladelig mer for bedre service, god kvalitet og større utvalg. Samtidig betaler vi også gjerne mer for varer som er produsert på en miljøvennlig vis, og enda mer dersom de er produsert på en etisk forsvarlig måte.

Se hele undersøkelsen på Forbrukerrådets nettsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere