RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Prisen styrer grensehandelen

Foto: Björn Larsson Ask (SCANPIX SVERIGE)
Sist oppdatert:
Norske harryhandlere tilhører alle samfunnslag. Dessuten opptrer de som rasjonelle forbrukere som kjøper først når det er betydelig billigere enn i Norge.

Dette kommer frem i en ny undersøkelse Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) har laget på oppdrag fra Næringsmiddelbedriftenes Landsforening.

Prissensitiv grensehandel har ført til at handelslekkasjen til Sverige har avtatt de siste månedene.

- Denne gang skyldes det en typisk grensehandelsvare som alkohol. Prisforskjellene på brennevin mellom Norge og Sverige er etter hvert veldig små. Dette har ført til mindre handel på Systembolaget, sier Sifo-forsker Randi Lavik til TV 2 Nettavisen.

Billigere pol-sprit
Mye av bakgrunnen er at Norge den siste tiden har satt ned spritavgiftene for å bøte på noe av den privat importen fra naboen i øst.

Samtidig har danske myndigheter senket sine alkoholavgifter for å bøte på handelslekkasjen til Tyskland. Dette har bidratt til at nordmenn hamstrer alkohol på sine Danmarksbesøk.

- Danmark har nå veldig mye lavere alkoholpriser på grunn av avgiftsreduksjonen 1. oktober i fjor. De har derfor opplevd økt salg på alkohol til både nordmenn og svensker.

Situasjonen har ført til at beløpet den norske gjennomsnittsharryen handler for er 2500 kroner i Danmark, omlag 600 kroner mer enn i Sverige.

- I Sverige handles det først og fremst kjøtt, samt noe øl og mineralvann. Godterier og sjokolade, tobakk og snus er også vanlig.

Også rike harryer
Undersøkelsen viser at 38 prosent av Norges befolkning handlet tre varer i enten Sverige eller Danmark de siste tre månedene.

- Dette er et veldig høy andel. Folk handler oftere i Sverige enn i Danmark, og det er naturligvis store forskjeller mellom fylkene.

Men ifølge Lavik er det en myte at det bare er harryene på bunnen av den sosiale rangstigen som drar over grensen.

- Disse 38 prosentene representerer et tverrsnitt av befolkningen, både når det gjelder inntekt og utdanning. Det vi ser, er at tobakk dominerer blant de med lav utdanning, mens vininnkjøpene oftere gjøres av folk med høy utdanning og inntekt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere