RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Refses i hemmelig brev

(Scanpix/Montasje)
Sist oppdatert:
- Dette har jeg aldri sett.

Det er økonomisk krise i Oslo Vei AS, et heleid datterselskap av Oslo kommune.

Etter et bystyrevedtak i 2010, der det ble vedtatt at Oslo Vei skulle stoppe utvidelsen av Huken pukk- og asfaltverk, er det klart at selskapet nå er i brudd med sine lånebetingelser med begge sine bankforbindelser.

I tillegg er det klart at en nedleggelse av Oslo Vei vil kunne koste Oslo kommune 200 millioner kroner, ifølge en sentralt plassert kilde Nettavisen NA24 har snakket med.

Denne summen er milevis unna det byråden for kultur og næring, Venstres Hallstein Bjercke, anslår.

- Cirka 50 millioner kroner over fem år, sier han til Nettavisen NA24.

Les mer: Steinhaug kan koste 200 millioner

Hemmelige brev
Men det er ikke bare summene som det er uklarheter rundt.

Oslo Vei har en egenkapital på 53,7 millioner kroner per 31. augsut, pensjonsforpliktelser på 61,7 millioner kroner ved inngangen av året og et underskudd på 27,4 millioner kroner så langt i år. De har brukt 80 millioner av en kassakreditt på 100 millioner kroner.

Dette kommer frem i hemmelige brev Nettavsien NA24 har fått tilgang til.

Mest lest i Nettavisen nå:

Revisorslakt
Den prekære økonomiske situasjonen i Oslo Vei bekreftes av selskapet revisor, Jan Wellum Svensen i Ernst & Young, i et nummerert brev til styret.

I brevet som ble sendt i slutten av august i år kommer det frem en rekke kritikkverdige forhold.

- Revisor kom med et brev i slutten av august i år. Har du sett det?

- Nei. Jeg ble orientert om det i brevet fra 15. oktober fra Oslo Vei, sier Bjerke.

Nettavisen NA24 har imidlertid også fått tilgang til dette.

Her skriver Svensen følgende:

«Knyttet til det langsiktige lånet og trekkrammene foreligger det to finansielle covenants. Det ene kravet er knyttet til egenkapitalandel på minst 20 prosent, mens det andre kravet er at netto rentebærende gjeld over EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og amortiseringer) skal være mindre enn tre. Selskapet er i brudd med disse kravene i dag, og basert på selskapets foreliggende prognoser vil selskapet være i brudd også 31. desember 2012.»

Hallstein Bjercke har i løpet av av 2012 byttet ut hele styret i Oslo Vei. Senest styreleder og styremedlem på en ekstraordinær generalforsamling 20. september.

Brevet fra Svensen er skrevet 21. september 2012, altså dagen etter Bjercke avholdt en ekstraordinær generalforsamling.

Huken er vedlagt nedlagt, noe som kan bli svindyrt for kommunen.
Huken er vedlagt nedlagt, noe som kan bli svindyrt for kommunen.

Saftige bemerkninger
Revisor råder styret til å tenke nøye gjennom konsekvensene.

Blant annet påpeker han selskapet finansielle situasjon:

  • Egenkapital ved inngangen til året på 68,3 millioner
  • Ikke balanseførte pensjonsforpliktelser på 61,7 millioner
  • Negativt resultat hittil i år
  • Trukket cirka 80 millioner av en kassakreditt på 100 millioner kroner. «Dette forutsatt redusert i andre halvår».
  • Revisor skriver følgende i notatet til styret, vedrørende vedtaket om avvikling av Huken Pukk- og asfaltverk innen utgangen av 2014:

Svensen skriver:

«Dette vil medføre redusert inntjening for selskapet fremover. I den grad selskapet skal dekke kostnadene knyttet til avvikling og opprydding vil dette også kunne ha en betydelig negativ konsekvens for resultatene i Oslo vei AS. Dette er kostnader som avhengig av sin art vil kunne måtte regnskapsføres allerede i 2012, og således svekke egenkapitalen for 2012 ytterligere. Det vil kunne påvirke likviditeten fremover betydelig.»

Revisor påpeker styrets ansvar og Aksjelovens paragraf 3-4 om «Krav om forsvarlig egenkapital» som sier at:

«Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet».

Revisor viser videre til paragraf 3-5 som sier at:

«Hvis det antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved omfanget av virksomheten i selskapet, skal styret straks behandle saken. Det samme gjelder hvis det må antas at selskapets egenkapital er mindre enn halvparten av aksjekapitalen.»

På grunn av vedtaket om å stenge Huken er selskapet på konkursens rand.
På grunn av vedtaket om å stenge Huken er selskapet på konkursens rand.

Flere bemerkninger
I den forbindelse er det ikke alt som reflekteres i regnskapet som påvirker styrets vurdering. For Oslo Veis del må styret se på både ikke balanseførte pensjonsforpliktelser samt situasjonen på Huken.

Revisor skriver:

«Oslo Vei har ikke fri egenkapital, og er således ikke i utbytteposisjon. Etter aksjeloven skal en utdeling fra et selskap gjøres etter aksjelovens regler, og som utdeling regnes ”enhver overføring av verdier som direkte eller indirekte kommer aksjeeieren til gode”, jf. Aksjelovens paragraf 3-6, 2. ledd.»

«Vi gjør i den sammenheng oppmerksom på at i den grad en ensidig oppsigelse av avtale kan betraktes som utdeling fra selskapet, vil dette kunne rammes av Aksjelovens regler om ulovlig utdeling.»

Vurdering som må gjøres av styret ifølge revisor er:

«Selskapet vil også måtte vurdere generalforsamlingsvedtaket så vel i forhold til Aksjelovens regler om utdeling som selskapets evne til å bære eventuelle forpliktelser.»

Huken sprenger ut basalt til bruk i asfalt.
Huken sprenger ut basalt til bruk i asfalt.

På konkursens rand
- Selskapet er ikke langt unna en konkurs?

- Det er derfor jeg sier at dette er alvorlig. At de først kommer med dette 15. oktober, er meget kritikkverdig.

- Har du tillit til administrerende direktør etter den siste økonomiske informasjonen som er kommet på bordet?

- Jeg har tillit til at styret tar tak i den alvorlige økonomiske situasjonen selskapet er oppe i, sier Bjercke.

Administrerende direktør Arnt Rønning i Oslo Vei er lite snakkesalig.

- Jeg har registrert eierens ønske om å avvikle virksomheten på Huken og har startet arbeidet med å se på hvordan dette kan gjøres på en forsvarlig måte, sier Rønning til Nettavisen NA24.

Les også: Steinhaug kan koste 200 millioner

Les også på Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere