RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Saftig lønnskutt for reklame-guruer

Sist oppdatert:
De dårlige tidene i reklamebransjen de siste årene har gått mest utover de ansatte. For å kompensere de økonomiske tapene, har lønningene sunket hos alle de store byråene.

Den problematiske tiden har også gitt seg utslag i en reduksjon av antall ansatte. Bates har for eksempel 58 ansatte per i dag, mot 133 i 2000, skriver Dagens Næringsliv.

Det gjennomsnittlige lønnsnivået i både McCann, Virtual Garden og Try har sunket fra 2000 til 2003. Ifølge byråleder Pål Trælvik i Bates har ingen gått opp i lønn siden 2001.

- Bransjen kjøpte folk fra hverandre, og dermed ble snittlønnen for høy. Lønnskostnadenes andel av de totale kostnadene burde snarere ligge på 60 prosent-tallet enn på 70-tallet der de har ligget hos mange byråer, sier Trælvik til Dagens Næringsliv.

Dinamo-sjef Bjarne Wollmann påpeker at lønnsjaget definitivt er over. Han forteller det har vært lite bytting av folk de siste årene, der konkurrenter frister med høyere lønn for å sikre seg talentene.

I tillegg vet de fleste at man er først ut hvis man er sist inn. dermed frister ikke et jobbytte like mye som før.

Lønnssnittet hos de størst byråene ligger på rundt en halv million kroner i årslønn. Men Trælvik forteller at de høyeste lønningene lå på et helt annet nivå tidligere. Da kunne gode kreatører tjene opp mot to millioner i året.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere