RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS avlyser norsk lavpris

Sist oppdatert:
Svenskene og danskene kan glede seg over SAS’ nye lavpriskonsept. Men nordmenn må se langt etter de billige billettene. – Sorry, sier SAS.

SAS har hatt stor suksess med sitt lavpriskonsept Snowflake som har operert fra Stockholm og København siden mars i år. Etter planen skulle lavprisflyene også starte opp fra Oslo Gardermoen, men nå er prosjektet lagt på is.

- Det går mot at vi ikke kommer til å innføre Snowflake i Norge likevel, bekrefter direktør for SAS Snowflake, Ludmilla Lindecrantz, overfor TV 2 Nettavisen.

Da Snowflake ble lansert i mars var planen at konseptet skulle innføres i Norge i løpet av høsten. I august sendte imidlertid SAS ut en pressemelding der det ble kunngjort at satsingen var utsatt på ubestemt tid.

- Konkurrerer ikke internt
Så sent som i oktober holdt likevel SAS døren åpen for at Snowflake også skulle komme norske reisende til gode. Trolig er det delingen av rutenettet med Braathens som har blitt for vanskelig å svelge.

- Vi er avhengig av en kritisk markedsmasse før vi setter i gang. Vi er jo en del av SAS og inngår i samme konsern som Braathens, og vi konkurrerer ikke mot verken SAS eller andre i gruppen, sier Lindecrantz.

Braathens trafikkerer i dag en rekke av rutene som Snowflake opererer fra Kastrup og Arlanda.

Ifølge Lindecrantz har ikke Snowflake gitt opp håpet om å starte opp fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Tidligste reelle mulighet blir imidlertid ikke før sommeren 2005.

Håp for sommeren 2005
- Vi har jo et håp om at vi skal få til noe neste vinter. Men så er spørsmålet om det er lurt å starte opp noe slikt på vintersesongen, så kanskje sommeren deretter, sier Lindecrantz.

Snowflake flyr til langt rimeligere priser enn andre i SAS-gruppen. De rimeligste turene vil koste fra 580 svenske kroner og 415 danske kroner. I tillegg kommer avgifter som avhenger av hvordan kunden velger å bestille reisen.

Snowflake har fått god respons i markedet både i Sverige og Danmark. Gjennomsnittlig kabinbelegg har ligget rundt 75 prosent. Dette er lavere enn den opprinnelige målsetningen, men likevel godt sammenlignet med andre aktører i markedet.

Positivt neste år
Lindecrantz opplyser at Snowflake regner med å gå i pluss i løpet av 2004.

- Vi kommer ikke å være lønnsomme i år, derimot ser beregningene for neste år veldig positive ut. Responsen har vært veldig god, og vi ser lyst på fremtiden, sier hun.

- Prisene skal ned
Flyanalytiker Preben Rasch-Olsen i Handelsbanken peker på at nødvendigheten for å ha lavpristilbud trolig er større fra Stockholm og København enn fra Oslo, hvor konkurransen er mer begrenset.

- Dessuten har SAS både Spanair og Braathens som allerede betjener en rekke av de rutene som Snowflake trafikkerer fra Arlanda og Kastrup. For å få Snowflake inn på det norske markedet, må det dermed skje en mer omfattende restrukturering, sier han til TV 2 Nettavisen.

Uansett vil SAS måtte forsette å gjøre endringer i tilbudet i lys av den økte konkurransen fra lavprisselskapene, påpeker Rasch-Olsen. Gladmeldingen til de reiseglade blir at billettprisene vil fortsette ned.

Prisene på flyreiser skal ned, det kan du være sikker på. Også fra Norge, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere