RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Setter søkelyset på raske forbrukslån

(TV 2 Nettavisen)
Sist oppdatert:
Forbrukerombudet vil nå se nærmere på selskaper som frister med raske forbrukslån og kreditter.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon skriver i et brev til utlånsbransjen at han skal se nærmere på markedsføringen disse selskapene benytter for å vise frem sine produkter.

Bakgrunnen for at ombudet retter søkelyset på bransjen, er at markedsføringen av lån og kreditter, og særlig usikrede kreditter og forbrukslån, har økt i både omfang og agressivitet den senere tid. Samtidig er det registrert økende gjelds- og betalingsproblemer hos forbrukerne.

I brevet påpeker Thon at det er i strid med markedsføringsloven å spille på forbrukerens impulsivitet.

Ikke lov med "Lån på timen"

Det er for eksempel ikke i samsvar med god markedsføringsskikk å fremheve at kreditten kan gis meget raskt, eller at du får et kjapt svar på søknaden din.

Forbrukerombudet ber aktørene i bransjen om å endre markedsføringen dersom det benyttes formuleringer som spiller på rask behandling,

Ombudet reagerer spesielt på formuleringer som "Lån på timen ", "Svar der og da", "Det tar deg to minutter å få svar hos oss" og liknende.

Dersom slike formuleringer fortsatt benyttes etter midten av august, vil Thon forfølge saken overfor de ulike låneselskapene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere