RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sharif ruller over Vollvik

Sist oppdatert:
Dekk-kongens drøm har blitt virkelighet.

Det er flere år siden Tommy Sharif innrømmet at han er en stor beundrer av turboinvestoren Idar Harry Vollvik. Nå har læregutten passert idolet.

En gjennomgang som NA24 Propaganda har foretatt i landets papir- og nettaviser viser at Tommy Sharif har kjørt forbi turboinvestoren i medieomtale.

Så langt i år har Vollvik vært nevnt i 241 artikler, mens Sharif har vært omtalt 269 ganger.

Likhetene mellom Sharif og Vollvik er mange. Begge har skrapt sammen atskillige millioner på egen gründervirksomhet, liker raske biler og ikke minst vet de hvordan de skal vekke medienes interesse.

Vollvik entret rampelyset skikkelig for første gang i 2002, da han ble omtalt i 74 artikler. Men det var først i 2006 da Vollviks eksponering var på topp med 3.496 artikler at Tommy meldte seg på i dansen, noe Vollvik la merke til.

Les mer børs og finans på NA24

- Ri på pressebølgen
I november 2006 mente Vollvik at det var fornuftig av Sharif å fortsette den eksponeringen han til da hadde hatt i media dersom han ønsket å nå toppen.

- Det er nok lurt av Tommy å ri på denne pressebølgen som han nå surfer på, og baksiden... Ja, den kjenner vi jo, sa Vollvik, til NA24.

Vollvik mente da at det var fornuftig av Sharif å fortsette eksponeringen i media dersom han ønsket å nå toppen.

Og at Vollvik visste hva han snakket om er det liten tvil om. I begynnelsen var Vollvik flink å komme til orde i pressen viser den kvalitative delen av gjennomgangen NA24 Propaganda har foretatt.

- Idar Vollvik fikk mye oppmerksomhet i pressen og var flink til å bruke pressen til å bygge merkevaren Chess. Det har også vært fokusert mye på dette i media. En ting som man kanskje har glemt i alle analysene som har vært gjort i ettertid er tilhørigheten han klarte å skape blant kundene. Nå er det bare et vanlig teleselskap igjen, sa medieanalytiker, Christian Haug, i Cision Norge til NA24 i slutten av juli.

Vollvik fikk blant annet medieblest med diverse stunt som å sponse mat til sultne ender, adoptere en alligator, kjøpe fotballspillere og gi bort svenskenes superbil.

- Jeg tror han også på mange måter banet vei for redaksjonell omtale. Han skapte store verdier ved hjelp av lave investeringer. Prisen på en Koenigsegg er ikke dyr sammenlignet med den redaksjonelle verdien av medieomtalen Idar og Chess fikk, sa Haug.

Vollvik ut - Sharif inn
Hvorvidt Sharif bevisst fulgte rådet til Vollvik vites ikke, selv om han allerede da rådene ble gitt hadde kopiert Vollvik ved å kjøpe en Koenigsegg.

- Min suksess kommer fra hardt arbeid, flaks i eiendomsmarkedet og ved salg av felger og dekk. Så lenge jeg har fornøyde kunder og misfornøyde konkurrenter er målet nådd, sa Tommy Sharif til NA24.

Men en ting er sikkert og det er at medieyndlingenes omtale beveget seg i stikk motsatt retning allerede da.

Vollvik hadde flyttet til Spania og begynt å investere store deler av Chess-formuen sin på børsen, mens han gradvis forsvant ut av rampelyset.

- Jeg skulle gjerne ha brukt mer penger og tapt mindre, men det er nå en gang slik det har gått, sa Vollvik til NA24 onsdag.

Sharif på sin side vekket i stadig større grad medienes interesse, noe som førte til at han fra 2006 tok et byks og endte på 870 omtaler og personlig rekord i fjor.

Tilbake i manesjen?
Men selv om Sharif foreløpig leder over Vollvik i antall omtaler så kan posisjonene raskt endre seg.

Onsdag fortalte nemlig Idar Vollvik til NA24 at han skal returnere til Norge for å begynne å jobbe igjen.

- Jeg er forberedt på å begynne med vanlig jobb igjen. Det har vært to dyre, men fine hvileår i Spania, men nå er jeg klar for å begynne å jobbe industrielt i Norge igjen, sier Vollvik.

I landets avisredaksjoner er det en kjent sak at Vollvik ofte selv ringte med tips om ulike saker på sin vei mot medietoppen, og kanskje er det en strategi han vil børste støvet av når han nå skal jobbe igjen.

Uansett tyder tallenes tale på at begge profilene ser ut til å ha mistet grepet om pressen. Begge har nemlig atskillig færre omtaler så langt i år enn de hadde i fjor.

Les flere økonominyheter på Nettavisen Økonomi

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere