RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skjerper regler for lavprisselskapene

(jetssky.com)
Sist oppdatert:
Forbrukerombudet tar opp kampen mot useriøse utenlandske lavprisselskaper. Dermed skal ombudet hindre selskapene i å selge billetter til ikke-eksisterende ruter til nordmenn.

Den siste tiden har det vært mange skriverier i mediene om lavprisselskaper som lokker kunder uten å ha alle papirene i orden, eller reelle flyruter å selge.

Nå har Forbrukerombudet skjerper retningslinjene for markedsføring av lavprisbilletter på flyreiser. De nye reglene gjelder også for utenlandske flyselskaper, inkludert de som ikke har kontorer i landet.

På denne måten skal norske flypassasjerer bli skånet fra å bli lurt, slik som der det nederlandske selskapet JetsSky solgte billetter til og fra Oslo uten å ha avtale med Oslo Lufthavn.

Fra og med 15. mars 2004 vil ombudet håndheve de nye reglene som krever at alle flyselskap på det norske markedet allerede i markedsføringen tydelig skal informere kundene om begrensninger på billigbillettene.

- Forbrukerombudet har prioritert arbeidet med å lage disse retningslinjene blant annet fordi vi har mottatt mange klager fra forbrukere som er misfornøyde med flyselskapenes markedsføring av billigbilletter, og fra forbrukere som synes det er vanskelig å finne og bestille billetter til annonsert lavpris, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere