RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skrur opp prisen på Grandiosa

(scanpix)
Sist oppdatert:
Matvarekjedene skrur opp prisene i mars, og blant annet folkefavoritten Grandiosa blir dyrere. Kun én kjede kutter i prisene. Sjekk hvor maten er billigst her.

Seks av sju blant Norges største dagligvarekjeder skrur opp prisene i mars. Det viser TV 2 Nettavisens matbarometer. Kun Meny har senket prisene fra februar til mars.

Prisøkningene kommer på flere typer dagligvarer. Frukt og grønt har blitt dyrere, tørrvarer og frossenprodukter som Grandiosa stiger også i pris.

- Forklaringen er enkel. Det har blitt dyrere for oss å kjøpe inn disse varene. Grandiosaen koster mer hos leverandøren, og dermed må vi overføre dette til kundene, sier konseptsjef i Coop Prix, Roy Tony Midtdal, til TV 2 Nettavisen.

Se hvem som er billigst
TV 2 Nettavisen har sjekket prisene på over 30 dagligvarer i sju av landets største matvarekjeder. Med i kurven er dagligvarer som egg, melk, brød, vaskemiddel, frukt, grønnsaker og godterier.

Se hvem som er billigst her.

Rimi øker mest
Både Rimi, Rema 1000, Kiwi og Coop Prix kommer ut med høyere priser enn i februar. Rimi presenterer det desidert største prishoppet, etter at februar-tallene viste prisnedgang for Hakon-kjeden.

Ved siden av Rimi er det Coop Prix som står for den største prisøkningen.

– Det er frukt og grønt som hovedsakelig slår ut nå på denne tiden av året, og jeg tror ikke dette er et signal om hva som kommer til å skje ut over året. Generelt venter vi at 2004 vil bli et langt tøffere år i forhold til priskonkurranse enn 2003, sier Midtdal i Coop Prix.

- Må gjøre grep overfor Lidl
Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har tidligere i år påpekt at Lidls inntog i det norske markedet vil kunne virke som en prispresser, og at de kjedene som i dag profilerer seg på lave priser vil måtte ruste seg foran den økte konkurransen.

Midtdal legger ikke skjul på at Coop-kjeden vil foreta aktive grep overfor den nye konkurrenten.

- Som alle andre i bransjen vil vi gjøre våre grep, det regner jeg med alle kjedene vil gjøre, sier han.

Rema billigst
Rema 1000 rangerer fortsatt som landets billigste matvarekjede, selv om Reitan-kjeden kommer ut med et prishopp i februar.

- Det har vært reforhandlinger på pris de siste månedene. Vi opplever fra vårt ståsted at det har kommet få endringer. Det er frukt og grønt og kjøtt som har variert, men vi føler at vi har kommet bra ut samlet sett, sier adm. direktør Geir Solstad i Rema 1000 til TV 2 Nettavisen.

Dagligvarekurven er nå 2,5 prosent rimeligere enn nærmeste konkurrent, som er Kiwi. På plassene etter følger Coop Prix og Bunnpris.

Ifølge Solstad har året startet svært så bra.

- Vi har to fantastiske måneder bak oss, med en omsetningsøkning som er på over ti prosent i forhold til samme periode i fjor, sier han.

Både antall kunder og det gjennomsnittlige beløpet hver kunde legger igjen har steget kraftig etter årsskiftet.

Dette bruker du på mat
Ifølge SIFOs standardbudsjett bruker en familie på fire 4.072 kroner hver måned på mat og drikke. Den årlige regningen vil dermed ende på 48.864 kroner.

En enslig mann i voksen alder vil ifølge SIFO bruke 19.560 kroner i året på mat og drikke. For kvinner er tallet noe lavere. Ett år beløper seg til 14.520 kroner.

Vi gjør oppmerksom på at prisene er hentet inn 2. mars. Vi tar forbehold om endringer i pris.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere