RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ingvill Eriksen (TV 2 Nettavisen)

Slakter påstander om PR-triks

Sist oppdatert:
Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon slakter Arne Dulsruds påstander om at bråket rundt Tine er et mesterlig PR-tiks fra ICA.

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) reagerer sterkt på uttalelser SIFO-forsker Arne Dulsrud har kommet med til Stavanger Aftenblad.

Dulsrud, som har forsket på dagligvarebransjen, mener det er et mesterlig PR-triks når fokus i media er blitt vendt bort fra matvarekjedens virksomhet og over på den store leverandøren Tine. Dulsrud mener Ica og Synnøve Finden har sammenfallende interesser av å sette Tine i klisteret, og så langt tror han begge er meget godt fornøyd med resultatet

Det som forundrer Dulsrud mest er hvordan det har lyktes å få politikere og forbrukerne til å stille seg bak kravet om å dele Tine.

- Det har vært Synnøve Findens hovedmål gjennom flere år, og nå har man skapt en situasjon der dette ser ut til å bli diskutert på ramme alvor, sier Dulsrud.

- Dulsrud følger ikke med
HSH reager kraftig på disse uttalelsene fra SIFO-forskeren.

- Dulsrud kan umulig uttale seg som forsker. Hans uttalelser vitner om en aktør som har bestemte politiske oppfatninger om dagligvarebransjen. Han gir klart inntrykk av at han har konklusjonene før han er ferdig med sin forskningsrapport om «hylleavgifter», sier informasjonssjef Jarle Hammerstad i HSH til TV 2 Nettavisen.

Han mener Dulsrud ikke følger med på hva som skjer rundt ham.

- Konkurransetilsynet har i årevis hatt søkelys på samvirkebedriftenes dominerende markedsmakt, særlig i melkesektoren, men også innen kjøtt, fjærkre og korn. Det er i den landbruksbaserte industrien vi finner aktører med dominerende markedsmakt - aktører som faktisk også har reguleringsmakt - ikke på dagligvareleddet, sier Hammerstad.

Han mener Dulsrud enten ikke har oppfattet, eller velger å se bort fra Konkurransetilsynets vurderinger de ti siste årene.

- Med den nye konkurranseloven er det ikke overraksende at søkelyset mot de dominerende samvirkeaktørene er blitt enda skarpere – i hvert fall ikke for andre enn Dulsrud, sier Hammerstad.

Kan ikke avvise PR-kampanje
Til tross for den harde kritikken av Dulsrud vil ikke informasjonssjef Hammerstad selv ta stilling til om bråket rundt Tine kan være et resultat av en PR-kampanje.

- Det er vanskelig for meg å ta stilling til hvordan dette er kommet frem. Det blir bare synsing. Poenget mitt er at Tine har vært i søkelyset lenge, og når dette søkelyset har blitt skjerpet synes ikke jeg det er så oppsiktsvekkende at det kommer fram slike forhold. Da blir det å skyte på Ica relativt meningsløst, sier Hammerstad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere