RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir Lidl-butikkene

Sist oppdatert:
LIER (TV 2 Nettavisen): Onsdag fikk pressen for første gang slippe inn i en norsk Lidl-butikk. Se hva vi fant i hyllene.

Det ser stygt ut for Grandiosa-elskerne og andre tilhengere av kjente norske merkevarer. Butikkhyllene hos Lidl bugner av varer som er totalt ukjente for Ola og Kari.

Det er førsteinntrykket etter at TV 2 Nettavisens reporter sammen med 15-20 andre pressefolk for første gang fikk slippe inn i en Lidl-butikk. Fra torsdag klokka ni åpnes de ti første Lidl-butikkene også for kundene.

Pris: 100 kroner
Den hemmelighetsfulle butikkjeden vil imidlertid ikke røpe hva varene kommer til å koste. Onsdag ettermiddag hadde alle varene fiktive priser på 100 kroner.

Det er Lidl Norge-sjef Jesper Innes som er vert for pressefolkene som troppet opp ved Lidl-butikken i Lier utenfor Drammen. Til pressens store overraskelse er Lidl-sjefen både smilende og meddelsom, til og med overfor demonstrantene fra Natur og Ungdom som vaier med plakater utenfor.

Mack på plass
Innes hadde onsdag ikke greid å skaffe seg full oversikt over hvilke norske merkevarer den tyske kjeden vil tilby.

Han kunne imidlertid bekrefte at Lidl ikke satser på varer fra landets største bryggerisammenslutning, Ringnes. Trømsø-bryggeriet Mack er det eneste norske ølmerket som er på plass i butikkhyllene, mens det ukjente norske merket 66 Grader Nord står for brus og mineralvann.

For øvrig domineres drikkevarepallene av ølmerker som er totalt ukjent for Ola og Kari Nordmann.

Mesteparten av ølet som tilbys, kommer på boks, mens brusen stort sett tilbys i halvannen- og tolitersflasker. Lidl har blant annet sin egen versjon av Cola, mens vannet kommer fra Freeway og 66 Grader Nord.

Tine og Gilde
I ferskvarediskene fant vi utvalgte varer fra Tine og Gilde. Lidl tilbyr dessuten brunost fra Synnøve Finden. Fortsatt framstår ferskvare- og frysediskene som halvtomme, og det samme gjelder avdelingen for frukt og grønnsaker. Grunnen er rett og slett at Lidl først vil kjøre inn de ferskeste varene i kveld og i morgen.

I sjokoladedisken finner du stort sett varer fra Nestlé. Freia, Minde og Nidar glimrer med sitt fravær. Lerum er valgt som leverandør av saft, mens ingen syltetøymerker er norske.

Har du ventet å finne kjente røykmerker i Lidl-hyllene, må du tro om igjen. Her tilbys kun Lidls egne merker, inkludert Goldfield, som har en forpakning som til forveksling likner på Marlboros. Også størrelsen på pakningene skiller seg ut. Er du ekstra røyksugen, kan du nemlig kose deg med en 25-pakning, mot den vanlige 20-pakningen.

Heller ikke blant vaskemidler og hygieneprodukter greide vi å finne noen kjente merker, og det samme gjelder for hermetikk og juice.

Lagerpreg

Lidl-butikkene framstår som lyse, ryddige og fargerike. På gulvet har kjeden sågar tatt seg råd til å legge keramiske fliser.

Likheten med en alminnelig norsk dagligvarebutikk er imidlertid ikke slående; Lidl-butikken på Lier framstår snarere som et velorganisert lager, med altfor få parkeringsplasser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere