RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smellfeit bot for slanketull

Sist oppdatert:
Postordefirmaet Postkjøp kan vente seg en bot på flere hundre tusen kroner etter at firmaet fortsatte markedsføringen av et useriøst slankeprodukt. Selskapets daglig leder vil også bli bøtelagt personlig.

TV 2 Nettavisen skrev for to uker siden om hvordan postordrefirmaet Postkjøp AS fortsatte markedsføringen av «Legens vidunderkur for overvektige» til tross for løfter om at markedsføringen ville bli stoppet.

I fjor sommer lovte daglig leder Roy Thorud i Postkjøp i et brev til Forbrukerombudet at markedsføringen ville stanse.

Et halvt år etter at Thorud ga sitt løfte, ble likevel samme annonse trykket på nytt og distribuert i 1,5 millioner eksemplarer.

Varsel
Forbrukerombudet har nå varslet Postkjøp om at det vil bli fattet et vedtak mot videre markedsføring av produktet. I tillegg vil selskapet og Roy Thorud måtte betale et tvangsgebyr.

Ifølge saksbehandleren i saken kan dette tvangsgebyret bli på flere hundre tusen kroner.

TV 2 Nettavisen har i to uker forsøkt å komme i kontakt med daglig leder Roy Thorud både på hjemmetelefon, mobil og på jobb, uten å lykkes.

Thorud har tidligere lovt å komme tilbake til TV 2 Nettavisen med informasjon om hvorfor markedsføringen ikke var stanset. Da han ble kontaktet i begynnelsen av januar, kunne ikke Thorud forklare hvorfor annonsen var blitt trykket igjen.

Han hevdet at han ikke hadde kjennskap til saken, men ifølge ansatte i Postkjøp er det Thorud selv som utformer annonsene.

Sommeren 2003 ble annonsen for «Legens vidunderkur for overvektige» trykket like etter at Thorud hadde lovet at annonsen skulle stoppes. Forklaringen den gang var at det ikke var tid til å stanse denne annonsen.

Oppdatert
Om Postkjøp heller ikke fikk tid til å stanse annonsen som ble trykket et halvt år senere er uvisst, men annonsen er blitt oppdatert siden i sommer med forklaringer om hvordan slankemiddet kan bestilles via SMS.

Forbrukerombudet har krevd at annonsen blir stoppet pågrunn av en rekke påstander som ikke var dokumentert eller kunne sannsynliggjøres.

I reklamen for produktet står det blant annet at «Legevitenskapen har utviklet en dokumentert metode som øker fettforbrenningen hele dagen, hele natten – selv når du sover – og øker kroppens kaloriforbrenning etter hvert måltid! Selv om du spiser tre stor måltider om dagen i tillegg til snacks og mellommåltider, vil den fantastiske nye fettforbrenningen gjøre at du raskt, sikkert og effektiv: Går ned 10, 15, 20, 30 eller til og med 53 kilo eller mer – raskere enn du noensinne har drømt om.»

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere