RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snyter deg for klagefrist

Du har krav på gratis erstatningstelefon eller reparasjon hvis du oppdager feil på mobiltelefonen før det har gått fem år. Men produsentene nekter.

Nå får produsentene refs av Forbrukerrådet, og saken kan ende i retten, skriver Aftenposten.

- Loven slår fast at det er fem års reklamasjon på varer som er ment å skulle vare vesentlig lenger enn to år, som for eksempel mobiltelefoner. Praksis fra Forbrukertvistutvalget bekrefter dette, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til avisen.

EE-Bransjen (Elektro- og Elektronikkbransjen), hvor alle de store mobilprodusentene er medlemmer, opplyser i sin nye mobilvett-brosjyre at reklamasjonstiden er to år. Brosjyren er sendt ut til butikker og skal legges ved alle mobiltelefoner som selges.

Det mener Lund-Isaksen er sterkt kritikkverdig. Han sier EE-Bransjen bevisst velger å ignorere lov og praksis og er med på å undergrave tvisteløsningssystemet som myndighetene har bygget opp i forbrukersaker.

Mobiltelefoner har de siste årene ligget høyt oppe på klagetoppen hos Forbrukerrådet. I de fleste tilfellene dreier det seg om telefoner som er nyere enn to år. Men mange klager handler også om mobiltelefoner på mellom to og fem år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere