RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Øst-Europa skal redde SAS

Sist oppdatert:
Konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS ser østover for å redde den skandinaviske flykjempen. Flere mindre flyselskap kan være interessante oppkjøpskandidater, bekrefter Lindegaard.

SAS skal bli den store lenken mellom Nord- og Øst-Europa. Nye markeder i øst skal bli SAS' redningsplanke.

- SAS vil ikke legge seg flate. Vi har en plass på det europeiske flykartet, sier Lindegaard til den svenske avisen Dagens Industri.

KLM og Air France
Den nye strategien presenteres kort tid etter at fusjonen mellom KLM og Air France ble godkjent. Satsingen på Øst-Europa er Lindegaards nye oppskrift for hvordan selskapet skal klare seg på egen hånd. Flere har spådd at SAS vil bli kjøpt opp av Lufthansa som et ledd i en større konsolideringsprosess i europeisk luftfart.

Ifølge Lindegaard er det spesielt de baltiske statene som vurderes som interessante. For to uker siden kjøpte SAS 49 prosent i Estonian Air.

I tillegg vil SAS forhandle om ytterligere russiske landingstillatelser. Bå de LOT og Air Lithuania har vært til salgs over en periode, og Lindegaard sier han er interessert under "rette forutsetninger".

Kan nå 100 millioner
Samlet vurderer SAS-sjefen at det er et potensielt marked på rundt 100 millioner mennesker, og at det er reisende som ikke virker å toppe de store flyselskapenes prioriteringslister.

Lindegaard erkjenner at SAS står overfor store utfordringer, men han mener samtidig at selskapet nå har sett bunnen. Bedringen i markedet går imidlertid svært langsomt, understreker han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere