RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Statlig øko-reklame droppes

Landbruksdepartementet avvikler generell markedsføring av økologiske produkter. Pengene skal i stedet gå til markedsaktørene selv.

– Det ble gitt et klart signal fra markedsaktørene om at generisk markedsføring ikke hadde god nok effekt. Den politiske ledelsen i Landbruksdepartementet lyttet til markedsaktørenes råd, sier Kristin Orlund, rådgiver i LD, til magasinet Ren Mat.

Avgjørelsen kommer etter råd fra blant annet Tine, Norsk Kjøtt og Bama. Forslaget fikk full fra støtte Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag..

Etter planen skulle det brukes fire millioner kroner på generell markedsføring av økologisk mat og landbruk i 2004. Nå skal pengene i stedet overføres til såkalte helkjedeavtaler med markedsaktørene. Totalt skal det avsettes 38 millioner kroner til "utviklingstiltak i partnerskap med sentrale aktører", skriver magasinet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere