RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Superbanken sliter

Foto: Skandiabanken.
Sist oppdatert:
Det spørs om det er rett tidspunkt å kontakte landets best likte bank.

Landets mest likte bank sliter som følge av rekordstor pågang av nye kunder. Lojale kunder gjennnom mange år opplever at lånesøknader og andre viktige bankgjøremål tar uforholdsmessig lang tid.

- Som kunde av Skandiabanken siden oppstarten i 2000 har jeg vent meg til å forholde meg til bankbransjens versjon av RyanAir, og akseptert at de ikke har mellomfinansiering og en del andre funksjoner som andre og dyrere banker ikke har. Jeg skjønner og aksepterer forretningsmodellen, og har satt pris på den utfordrer-rollen de har hatt overfor de tradisjonelle bankene. Men nå når Skandiabanken har vært i media og med rette pekt nese av DNB og andre for å sette opp renten og påføre seg selv en massiv kundeflukt til Skandiabanken, synes jeg det er på sin plass å påpeke de åpenbare svakhetene i modellen, skriver en tipser til Nettavisen.

Han foretrekker å være anonym da han for tiden har en lånesøknad inne.

Kunden mener banken ikke har et godt nok system for å håndtere økt kundetilstrømming.

Åtte ukers behandlingstid
- Tidligere var en smal sak å søke forhøyelse av eksisterende lån; prosessen var åpen, ryddig og effektiv, og man hadde som regel pengene på konto i løpet av en uke eller maks to. Dette gjør jo at man har en viss forventning om slike prosesser, så jeg er derfor sjokkert over hvordan Skandiabanken håndterer det som på alle måter må ses på som et luksusproblem: Flere kunder. Nå tar nemlig en lånesøknad, enten det gjelder nytt eller eksisterende som skal forhøyes, opp til åtte uker, sier kunden.

Ingen vet
Svarene han får varierer også veldig.

- Ingen kan egentlig svare på hvor lang tid behandlingen skal ta. «4-6 uker», «åtte uker», «vet ikke helt», "må snakke med en kollega», er svarene jeg har fått. Dette sentral informasjon, fordi man da må legge inn dette når man skal planlegge prosjektene lånet skal brukes til, som i ni av ti tilfeller dreier seg om å betale eiendomsmeglere, tidligere eiere av boliger eller håndverkere som utfører oppussing eller byggearbeider. Når pengene uteblir uten at Skandiabanken opplyser om den lange behandlingstiden på forhånd, havner man bakpå i forhold forfall av ganske store summer i en privatøkonomi, sier kunden til Nettavisen.

Han tror det er mange som er i en tilsvarende situasjon og som ikke er så heldige at de har oppsparte midler eller velstående familiemedlemmer som kan trå til i et knipetak.

Forstår frustrasjonen
- Vi forstår frustrasjonen og gjør en rekke ting for å bedre situasjonen, sier informasjonssjef i Skandiabanken Leif-Kjartan Bjørsvik til Nettavisen.

Bjørsvik forklarer situasjonen med at banken ikke hadde mulighet til å forutse den enorme pågangen av nye kunder siden midten av mars.

- Pågangen ekskpliderte da de andre bankene varslet renteøkning. Men straks vi så omfanget iverksatte vi tiltak for å få behandlingstiden så kort som mulig, sier Bjørsvik og ramser opp:

Oppbemanning. Til sammen har banken ansatt 15 nye saksbehandlere på utlånsavdelingen siden påske.

Overtidsjobbing. Det blir jobbet så mye overtid som praktisk mulig og lovlig.

Forenkling av prosedyrer. Endring av rutiner i saksbehandlingen for at prosessen skal gå raskere.

Innføring av e-signering. Alle kunder kan nå signere lånesøknader med BankID. Dermed slipper man å sende dokumenter fram og tilbake i posten.

- Den siste tiden har vi på nettsidene våre vært tydelig på behandlingstiden, og de som leverer søknad får epost om ventetiden. I kommunikasjonen med kundene er vi tydelig på at behandlingstiden ikke er god nok, og at vi har iverksatt tiltak for å redusere ventingen. Vi er også tydelig på at vi prioriterer de som skal kjøpe bolig. De som skal refinansiere eller låne mer på eksisterende bolig som må vente litt lenger. Det er kun denne kategorien kunder som må vente i inntil to måneder. I verste fall betyr det at de må opprettholde sitt kundeforhold i annen bank i inntil to måneder lengre enn de opprinnelig hadde tenkt, sier Bjørsvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere