RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Åserud, Lise (SCANPIX)

Toget har gått

Sist oppdatert:
Kulturminister Trond Giske tenker fremover, mens toget har gått for Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen.

Staten støtter direkte og indirekte NRK og mediebedriftene med fem milliarder kroner hvert eneste år.

En av avisene med klippekort er Klassekampen, som hvert år får 20 millioner kroner fra staten - eller over 1.600 kroner per aviskjøper - for å misjonere for et sosialistisk samfunn, på papir.

De eneste publikasjonene som konsekvent diskrimineres, og som ikke får fem øre, er nettavisene.

Dette synes Braanen er helt ok - han vil ikke at staten skal støtte nettavisene: - Det blir som å dytte penger etter jernbaneindustrien under boomen på 1840-tallet, sier Braanen til Dagens Næringsliv.

Det er bare å konstatere at toget har gått fra Braanen.

Men la oss følge hans egen historiske parallell: Klassekampens redaktør mener altså at markedet bør ordne opp. Toglinjene bør gå dit markedet vil betale for dem.

Overraskende av en sosialist som Braanen, men greit nok.

Avsporingen når han likevel vil at staten skal bruke millioner på fortsatt støtte. Men støtte hva da? Transport med hest og kjerre?

Virker det spesielt fornuftig? Eller kan det være at staten får mer journalistikk ut av å stimulere til en ønsket og nødvendig omstilling?

Dersom det er journalistikk og debatt man ønsker å stimulere til, så er det mer treffsikkert å støtte journalistikk enn å støtte papirproduksjon. Eller sagt på en annen måte: 20 millioner til Klassekampens elektroniske distribusjon via internett vil hjelpe Braanens sosialistiske prosjekt bedre enn å bruke pengene på trykkerier og postombæring.

Kulturminister Trond Giske har varslet at han vil sette ned et utvalg som vurderer pressestøtten, og ser om de statlige millionene bør gå til andre plattformer enn bare papir.

Det er fremtidsrettet, miljøvennlig og vil gi bedre journalistikk og mer informasjon for pengene.

PS: Hvis Bjørgulv Braanen tror at det var markedet som bygde jernbanen, så tar han feil. Bergensbanen kostet et helt statsbudsjett!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere