RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tusenvis kan gå i skattefella

Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Flere kan risikere over hundre tusen kroner mer i skatt på grunn av én kjøretur.

I disse dager har mange fokus på selvangivelsen. 31. januar er siste frist for lønnsberetning, noe som også inneholder innrapportering av yrkesbilbruk.

I Norge er det mange som har yrkesbil - eller firmabil, som det heter på folkemunne.

Når bruken av firmabilen skal rapporteres til skatteetaten, skaper det forvirring for mange. Veldig mange bedrifter og yrkesbilsjåfører syns regelverket for yrkesbilbeskatning er svært vanskelig å forstå, noe som kan få store konserver

Regelverket er klart
Ifølge SSB er det over 250.000 nordmenn som jobber som håndverkere, der er bruken av firmabil er svært utbredt.

Petter Quinsgaard er fagsjef i bedriften Abax, som ofte bli kontaktet av frustrerte håndverkere. Han forteller at det er to ting man må gjøre for å unngå å bli pålagt ekstraskatt.

- Det er å ikke bruke firmabilen privat, samt ha dokumentasjon på at dette ikke er gjort, forteller han til NA24.

Å ha en fullgod kjørebok som redegjør for all bruk av bilen i jobbsammenheng, er den eneste måten man kan dokumentere at firmabilen ikke er blitt brukt privat.

- Da må antall kilometer i kjøreboken samsvare med kilometertelleren i bilen, forteller Quinsgaard.

- Kan gå på en smell
Quinsgaard forteller at kun én liten tur kan bli kostbar.

- 95 prosent av alle med firmabil parkerer den hjemme. Da kan det være fristende å bruke den til en tur i butikken, men da risikerer man en smell, uttaler fagsjefen.

Hvis man har brukt firmabilen til privat bruk, er det bare én ting å gjøre.

- Da skal bilen beskattes for bilens verdi hele året, forteller Quinsgaard.

- Vanskelig å forandre praksis
Petter Quinsgaard forteller at blant annet ordlyden i stillingsannonser er misledende, og har ført til at firmabiler ofte blir brukt privat.

- I mange stillingsannonser står det at «bil følger stillingen». Men når kontrakten underskrives har selskapet tatt med et avsnitt om at bilen ikke kan brukes privat, slik at selskapet er fritatt ansvar, sier Quinsgaard.

- Når ligningskontoret nå øker kontrollene, er det vanskelig å forandre praksisen. Da blir alle med grønne skilter mistenkeliggjort, legger han til.

Det kan også lønne seg å si fra til sine overordnede for de som ikke bruker firmabilen privat.

- Si at det er ti som jobber i et firma og bare én som bruker firmabilen privat. Hvis denne personen blir tatt, vil ligningskontoret deretter sjekke alle som jobber i firmaet. Hvis ikke dokumentasjonen er i orden, vil ligningskontoret da avgjøre saken på skjønn - og da kan alle i firmaet bli straffet, forklarer Peter Quinsgaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere