RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utsolgt for billigøl

Øltørste nordmenn har tømt butikkhyllene for billigøl som Tuborg. Ringnes har rett og slett ikke klart å produsere nok. – Jeg har aldri opplevd noe slikt som dette, sier sjefen i Bunnpris.

Salgsrush etter billig øl tømmer norske butikker for Tuborg. For etter at priskrigen på øl startet på sensommeren i år, har omsetningen nådd rekordnivå.

Flere dagligvarekjeder kan melde om voldsomme økning i ølsalget som følge av prisreduksjonene. De siste ukene har salget økt så kraftig at flere butikker rett og slett har gått tomme for de billige øl-merkene.

- Vi har vært utsolgt for Tuborg i perioder. Vi får rett og slett ikke levert nok til å dekke etterspørselen, sier driftsdirektør i Bunnpris, Jonny Sørå, til TV 2 Nettavisen.

Aldri opplevd liknende
Sørå legger til at han aldri har opplevd liknende i forhold til ølsalget. I løpet av de drøyt to månedene Tuborg-ølet har vært solgt til under 10 kroner flasken har salget økt med utrolige 155 prosent.

Ringnes som produserer Tuborg på lisens i Norge bekrefter at de har hatt problemer med leveransene.

- Det har vært en helt enorm etterspørsel. Vi har rett og slett ikke klart å produsere nok, sier kommunikasjonsrådgiver i Ringnes, Birgitte Langballe, til TV 2 Nettavisen.

Hun påpeker at problemet også har sammenheng med mangel på flasker som har blitt mer prekært i lys av salgsøkningen. Ringnes planlegger nå å øke produksjonen for å etterkomme etterspørselen.

Ølsalget opp 55 prosent
Men salget øker ikke bare eksklusivt for Tuborg. Samlet har omsetningen av øl steget med 55 prosent etter at prisene ble redusert sent i august.

- Det har vært en nedgang i salget av boksøl og øl på plastflasker, men samlet har salget økt kraftig etter prisnedgangen, bekrefter Sørå.

Adm. direktør Per Erik Burud i Kiwi kan bekrefte at ølsalget har økt kraftig.

- Salget har vært meget bra. Noen steder større enn forventet, men totalt har vi klart å takle det relativt bra, sier han til TV 2 Nettavisen.

Kjent merkevare
De fleste dagligvarekjedene i landet har fulgt opp ølkrigen med kraftige priskutt på ulike ølsorter. Bunnpris selger Tuborg-øl til 9,90 kroner flasken, mens Seidel selges for 8,90 kroner. Likevel er det leveransen av Tuborg som skaper problemer.

- Tuborg er en anerkjent merkevare. Blant de yngre er det mer populært å drikke enn eksempelvis Seidel, Grans eller andre sorter, sier Sørå i Bunnpris.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere