RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Valla er lei gratispassasjerer

Sist oppdatert:
Det er dessverre altfor mange som tror at arbeidsrettigheter og goder er kommet rekende på ei fjøl. - Nå er vi lei gratispassasjerer, skriver LO-leder Gerd Liv Valla i en kronikk i TV 2 Nettavisen. Si din mening.

Kronikk av Gerd Liv Valla.

Det er ikke gratis!

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) står i disse dager i spissen for en kraftfull massemobilisering mot arbeidsgiversidens manglende respekt for et rettferdig krav: Tarifftillegg for de fagorganiserte.

Arbeidsgiversiden – Handels og Servicenæringens Hovedorganisasjon, med direktør Kim Nordlie i spissen – møter dette kravet med å uttrykke en rørende omsorg for de uorganiserte. De bruker ord som ”demokrati” og ”organisasjonsfrihet”.

La meg med en gang slå fast: Dette handler ikke om organisasjonsfrihet. Det handler om å tydeliggjøre organisasjonenes rolle i arbeids- og samfunnsliv. I Hovedavtalen mellom LO og HSH er vi enige om følgende:

”LO og HSH representerer brede interesser i samfunnet og er derfor opptatt av å representere et samfunnsmessig helhetssyn. Det er av den grunn ønskelig at LO og HSH har bred oppslutning”.

Hovedavtalen legger vekt på verdien av et organisert arbeidsliv – både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Derfor stiller vi oss undrende til arbeidsgivernes holdning i denne saken.

Noen har forsøkt å så tvil om LO står samlet i dette kravet. Det er ikke riktig. Da LOs representantskap vedtok som hovedlinjer for tariffoppgjøret 24. februar i år, sa vi dette om gratispassasjerer:

”Et økende antall gratispassasjerer er en trussel mot det organiserte arbeidsliv og en samlet styring av lønnsdannelsen. Det er verken lønnstakerne, arbeidsgiverne eller myndighetene tjent med. LO vil jobbe for at medlemskap lønner seg enda mer.”

Vi vedtok dessuten at oppgjørsformen i år skulle være forbundsvise oppgjør. NTF har så bestemt seg for å fremme krav om tarifftillegg i en av sine avtaler. De har ut fra deres vurderinger valgt tarifftillegg som verktøy for å bekjempe gratispassasjerproblematikken. Det har NTF sin fulle rett til å gjøre – og det er innenfor representantskapets vedtak for årets oppgjør.

Så om noen fremdeles skulle lure: NTF står ikke alene. De har LO i ryggen. De har støtte fra en fagbevegelse som opp igjennom årene blant annet har kjempet fram 8 timers arbeidsdag, den femte ferieuka, overtidstillegg, søn- og hellidagstillegg, ubekvemstillegg, avtalefestet pensjon, etter- og videreutdanningsreformen¿for å nevne noe. Og som i mange tilfeller har tatt belastningen med å gå ut i streik for å få gjennomslag for reformer og forbedringer i lønns- og arbeidsvilkår.

Det er dessverre altfor mange i dette land som tror at dette er rettigheter som har kommet rekende på ei fjøl. De tar rettighetene for gitt. Altfor mange sitter fremdeles på gjerdet og bare forventer at fagbevegelsen skal forhandle fram enda bedre lønns- og arbeidsvilkår – gratis. Ja, det er sågar mange som går rundt og skryter av at de får alt uten å betale kontingent. Alle må forså at dette er provoserende.

Det er dette NTF nå har satt full fokus på. Vi er lei gratispassasjerene.

Kampen for bedre lønns- og arbeidsvilkår er nemlig ikke gratis!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere