RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vanedyrene berger Coop

Høye lederlønninger og gylne fallskjermer får neppe konsekvenser for merkevaren «Coop». - Folk vrir seg nok litt i stolen, men vi er i for stor grad vanedyr til å legge om handlemønsteret vårt, mener en ekspert.

Pål Rasmus Silseth er prosjektleder for Norsk kundebarometer ved Handelshøgskolen BI. Han er ekspert på hvorfor nordmenn handler slik de gjør.

Silseth mener høye topplederlønninger og gylne fallskjermer i Coop neppe påvirker folks holdning til dagligvarekjeden.

- I utgangspunktet så setter ikke det norske folk pris på høye lederlønninger. Vi har en motstand mot at folk skal tjene så mye, men samtidig så har vi et veldig avslappet forhold til dette når vi handler, sier Silseth.

Når vi handler er det ifølge Silseth først og fremst beliggenhet, vareutvalg og pris som avgjør.

- Folk vrir seg nok litt i stolen, men vi er i for stor grad vanedyr til å legge om handlemønsteret vårt, men hvis lønningene virkelig løper løpsk og man får flere fallskjerm skandaler, så kan det spille inn, sier Silseth.

Han mener at Coop fortsatt skiller seg ut fra de andre matvarekjedene, siden Coop eies av medlemmene.

- Hvis du sammenligner lederlønningene i Coop med utbyttet til lederne i Norgesgruppen og Rema, så tjener jo Coop-ledelsen veldig lite, sier Silseth.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere