Vil tvinge alle reiseoperatører til mekling

Linn Marie Hammernes
Medlemmene i Norsk Reiselivsforum (NRF) kan klages inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Men mange reiseoperatører er ikke medlem, skriver Aftenposten.
Kontorsjef Ingvild Fløystad i NRF opplever ofte folk klager på ikke-organiserte selskaper, og da kan ikke NRF eller Reklamasjonsnemnda hjelpe. Forbrukerrådet tar bare reiseklagesaker i svært sjeldne tilfeller. Dermed er rettssak mot den uorganiserte reiseoperatøren eneste utvei.
- Men å gå til rettssak, er jo uhyre dyrt, så dermed står klageren på bar bakke. Det er dypt urettferdig, sier Fløystad til Aftenposten.
Nå foreslår imidlertid Barne- og familiedepartementet at alle reiseoperatører skal ha plikt til å være med i en tvisteløsningsordning, for å få bukt med klageproblematikken. Forbrukerrådet er positive til departementets forslag.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!