RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil tvinge alle reiseoperatører til mekling

Per i dag får ikke kunder som er misførnøye med reiseoperatører utenfor Norsk Reiselivsforum hjelp. Nå vil Barne- og familiedepartementet tvinge alle reiseselskaper inn i en tvisteløsningsordning.

Medlemmene i Norsk Reiselivsforum (NRF) kan klages inn til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Men mange reiseoperatører er ikke medlem, skriver Aftenposten.

Kontorsjef Ingvild Fløystad i NRF opplever ofte folk klager på ikke-organiserte selskaper, og da kan ikke NRF eller Reklamasjonsnemnda hjelpe. Forbrukerrådet tar bare reiseklagesaker i svært sjeldne tilfeller. Dermed er rettssak mot den uorganiserte reiseoperatøren eneste utvei.

- Men å gå til rettssak, er jo uhyre dyrt, så dermed står klageren på bar bakke. Det er dypt urettferdig, sier Fløystad til Aftenposten.

Nå foreslår imidlertid Barne- og familiedepartementet at alle reiseoperatører skal ha plikt til å være med i en tvisteløsningsordning, for å få bukt med klageproblematikken. Forbrukerrådet er positive til departementets forslag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere