RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vivendi opp av grøfta

Økonomien i det franske mediekonsernet Vivendi Universal er på bedringens vei. I første halvår tapte selskapet "bare" fem milliarder kroner.

Vivendi Universal har i praksis vært et loppemarked de senere årene. Selskapets ledelse har hatt mer enn nok med å selge unna virksomheter for å få balanse i regnskapet. Spesielt har oppkjøpet av amerikanske Universal kostet mer enn det smakte.

Men nå tyder mye på at konsernledelsen har fått kontroll over driften. Regnskapet for første halvår, som ble presentert onsdag, viser et driftsresultat på 13,4 millioner kroner. Riktignok er det ytterst beskjedent for et selskap med milliardomsetning, men målt i forhold til fjoråret er det en økning på 20 prosent.

Vel så hyggelig for aksjonærer og ledelse er det at bunnlinjen sakte kryper riktig vei. De første seks månedene i år tapte selskapet rett over fem milliarder kroner på bunnlinjen, men det er kun en dråpe i havet i forhold til katastroferesultatet på nesten 100 milliarder fra i fjor.

For å rette opp den skakkjørte økonomien har Vivendi Universal solgt flere deler av virksomheten den siste tiden. Blant annet er den nordiske delen av Canal Plus er nylig solgt ut.

Betal-TV-kanalen endte for første gang på sju år med overskudd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere