RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Illustrasjonsbilde: Colourbox)

- Livsfarlig latskap

Sist oppdatert:
Kjører du fortsatt med piggfrie vinterdekk? Det kan være farligere enn du tror.

Tenkte du at du skulle bruke sommeren til å slite ut de gamle vinterdekkene? Eller er det rett og slett latskap som gjør at du ennå ikke har skiftet til sommerdekk?

Du er ikke alene. En opptelling gjennomført av Nettavisen av flere hundre biler ulike steder i Oslo-området, viser at et sted mellom hver tredje og hver fjerde bil fortsatt ruller på piggfrie vinterdekk.

Mye lengre bremsestrekning
- Å la være å skifte til sommerdekk kan i verste fall føre til en alvorlig ulykke. Dette kan kalles livsfarlig latskap, sier Kjell Magne Aalbergsjø, redaktør i bilmagasinet auto motor og sport.

Han er trolig den journalist i Norge som har stått bak flest dekktester, både med sommer- og vinterdekk. Testene på bane gjennomføres med spesiallaget GPS-basert utstyr som gir svært nøyaktige målinger.

Tallene taler sitt tydelige språk.

- På våt asfalt er bremsestrekningen inntil 30 prosent lengre med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk fra 80 km/t. Med nye sommerdekk står bilen stille rundt 37 meter etter at bremsingen startet. Med nye piggfrie vinterdekk trenger bilen 50 meter meter, sier Aalbergsjø.

Vil treffe i stor fart
Ved en nødbremsing betyr det at en bil med piggfrie vinterdekk vil trenge tre billengder mer på å stoppe. Blir det bråstopp i tett trafikk, vil bilen med piggfrie vinterdekk være sjanseløs.

- Ettersom bremsevirkningen er størst på slutten av en nedbremsing, betyr det at bilen med piggfrie vinterdekk har mer enn nok fart og moment til at en alvorlig ulykke kan bli resultatet, sier Aalbergsjø.

I tillegg har piggfrie vinterdekk mye lettere for å vannplane enn sommerdekk. Auto motor og sports tester viser at der en bil med nye sommerdekk vannplaner i 82,6 km/t, slipper piggfrie vinterdekk allerede ved 67 km/t.

- Det betyr at det kan være risikabelt for en sjåfør som kjører med piggfrie vinterdekk å bare følge farta til køen på våt asfalt. Han har nemlig atskillig mindre grep å rutte med, sier Aalbergsjø.

Årsaken ligger både i mønster og gummiblanding. Sommerdekkene mønster har mye større kapasitet til å drenere bort vann enn de myke vinterdekkene med tettere mønster.

Les også:Sjekk dette før dekkskiftet

Ikke forbudt
Det er ikke forbudt å kjøre gjennom sommeren med piggfrie vinterdekk. Det er kun bruk av vinterdekk med pigger som ikke er tillatt i sommerhalvåret, med mindre forholdene krever det.

Hvorfor er noe med et slikt farepotensial tillatt? Spørsmålet går til Reidar Svendsen, fagleder for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet.

«Vi anbefaler sommerdekk om sommeren»

Reidar Svendsen, Vegdirektoratet

- Det er riktig at det kan være noe lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk. Når en kjører med slike dekk, må en ta det med i betraktningen og kjøre etter forholdene.

Svendsen peker på at forskjellen i friksjon mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er lavere på andre typer underlag enn våt asfalt. Han opplyser at det ikke er aktuelt per i dag å innføre et påbud om å kjøre med sommerdekk om sommeren.

- Betyr dette at Vegdirektoratet ikke vurderer kjøring med piggfrie vinterdekk på sommeren som særlig farlig?

- Det er alltid mange faktorer som kommer inn når det gjelder ulykkesrisiko, som friksjonsforhold og slike ting. Vi anbefaler at folk bruker sommerdekk om sommeren, sier Svendsen.

Flere saker om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere