RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fremskynder forbedring av problemvei

Sist oppdatert:
Regjeringen framskynder utbyggingen av firefelts vei nord for Gardermoen.

Det opplyser samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

- Viktig å framskynde
- Dette er en høyt trafikkert vei og selv om veistandarden ikke er dårlig, fører to-feltet til mange ulykker og farlige forbikjøringer, sa Navarsete på en pressekonferanse torsdag.

- Derfor er det viktig å framskynde utbyggingen, sa hun videre.

Det har vært flere ulykker på E6 nord for Gardermoen. Trafikken er tett og opptil 21.000 kjøretøyer passerer i døgnet. Det har ført til mye kø og miljøproblemer.

Kontroversiell
Utbyggingen av en firefelts motorvei har vært kontroversiell.

Mens Opplysningsrådet for Veitrafikken beregnet at en utbygging til fire felt på strekningen Gardermoen til Kolomoen vil spare miljøet for utslipp av CO2, hevder flere miljøorganisasjoner at en slik veiutbygging vil føre til økte utslipp.

Hanekleivtunnelen åpner også som planlagt den 6. juli, opplyste Navarsete på pressekonferansen.

- Åpningsdatoen står fast. Så nå nærmer det seg bedre tider, sa Navarsete

Vis trafikksikkerhet
Navarsete bruket mye tid på å den oppsummerende pressekonferansen til å oppfordre folk til å vise vett i trafikken.

- Når vi nå går inn i en høysesong av trafikkulykker, er det viktig at hver enkelt tar ansvar for trafikksikkerheten. Jeg vet at veinettet ikke er optimalt, men det er også viktig å få fokus over på den enkeltes ansvar, sa Navarsete og la vekt på bilbeltebruk og fornuftig kjøring.

- Det er den enkeltes ansvar å sørge for å ikke drikke alkohol når man skal kjøre, og at man overholder trafikkreglene, sa hun videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere