RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor blir det togkaos

Sist oppdatert:
Jernbanenettet lammes av 7000 signalfeil hvert år. Tirsdag ble lokaltrafikken i Oslo-området nok en gang rammet. Jernbaneverket vil fordoble innsatsen.

I dag skjedde det igjen. Feil på signalanlegget førte til en rekke stopp, og passasjerene i Oslo-området ble rammet. Flere tog ble innstilt, og NSB måtte sette opp busser for å redusere forsinkelsene.

Ifølge TV 2 Nyhetene, blir det hvert eneste år registrert om lag 7000 signalfeil på det norske jernbanenettverket. Det betyr at tog må stoppe for "falske" røde lys minst 20 ganger daglig.

Dominoeffekt
- Vi hadde en jordingsfeil på Loenga som ga problemer på Oslo S, så hadde vi en kabelfeil på Kjelsås og et havarert tog i Oslo-tunnelen. Og med så mange hendelser, er det åpenbart at det må få konsekvenser for trafikken. Dessverre, sier Jon Frøisland, som er direktør for infrastrukturdivisjonen i Jernbaneverket.

- Mange av disse feilene merker ikke folk. Men det er klart, får en flere feil slik en hadde i Oslo-området i morges, så merkes det, sier Frøisland til TV 2 Nyhetene.

Han mener signalfeilene sier minst like mye standarden på hele jernbanenettet som selve signalanlegget.

- Signalanlegget er bygget opp slik, at dersom det får signaler som det ikke gjenkjenner, så går det i rødt av sikkerhetsmessige årsaker. Feilen kan like ofte, eller oftere være i skinnegangen på kontaktledning, på kabler som ligger i sporet eller andre installasjoner.

Når et tog må stoppe for rødt lys, hoper trafikken seg opp bak toget. Det skjer spesielt på de sterkt trafikkerte skinnegangene rundt hovedstaden, og spesielt i rushtrafikken.

Større press
- Vår bekymring er det at når trafikken øker, som er gledelig, så vil faren for at slike feil som vi hadde i Oslo i morges, definitivt være økende. På deler av nettet rundt oslo er kapasiteten sprengt. Sånn at får du først en forsinkelse, får det gjerne store følger, sier Frøisland til TV 2 Nyhetene.

Jernbaneverket vil ha ekstra bevilgninger til å ruste opp og fornye jernbanen i Norge.

- Hvor mye penger må dere ha da?

- Her er det snakk om å øke fornyelsen fra i dag til å være omkring 500 millioner kroner til et sted mellom 1 milliard og 1,1.

- Og hvis pengene ikke kommer?

- Ja, da vil det skje hyppigere, er jeg redd for, svarer Frøisland.

Oppgitt
Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Borghild Tenden (V), er oppgitt over at togene daglig er forsinket.

- Dette er selvsagt uholdbart. Jeg reiser her daglig selv og opplever forsinkelser. Dette får ikke folk til å velge kollektive løsninger, sier Tenden.

Opposisjonspolitikeren forventer at regjeringen bidrar med mer penger:

- Nå har vi mer penger enn vi har hatt noen gang. Derfor kan denne regjeringen bruke mer. Det forventer jeg i statsbudsjettet til høsten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere