RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Melder Kirken til Forbrukerombudet

(AP/Scanpix)
Hevder Den Norske Kirke bryter markedsføringsloven.

Torsdag mottok Forbrukerombudet en klage av den sjeldne sorten: Den Norske Kirke (DNK) beskyldes for å drive feilaktig markedsføring.

- Feil og tullball
- De markedsfører en urgammel bok full av feil og tullball, og har en aggressiv markedsføring rettet mot barn, skriver Morten Bakke i klagebrevet til Forbrukerombudet.

Bakke viser til at allerede Bibelens første kapittel inneholder mange tilsynelatende faktaopplysninger som er tilbakevist av forskning i senere tid.

Han peker også på utgiftene DNK koster det norske folk.

DNKs budsjett fra 2003 var på over 3,7 milliarder kroner. Nær to tredeler av kirkens inntekter kommer fra kommunale bevilgninger. En tredel bevilges over statsbudsjettet. Resten er tilskudd fra Opplysningsvesenets fond, gaver og diverse andre inntekter av varierende omfang.

Kirkens pressetalsperson har ingen kommentar til saken.

Faller ikke inn under markedsføringsloven
Men klagen kommer neppe til å gi resultater.

- Dette faller klart utenfor markedsføringslovens grenser, sier Jo Gjerdrum, seksjonsleder i Forbrukerombudet til Nettavisen.

Ytringer i reklamens og markedsføringens navn er ikke beskyttet av den lovfestede ytringsfriheten i samme grad som vanlige ytringer. Men religionsfriheten står svært sterkt i Norge.

- At klager som dette, rettet mot institusjoner som Den norske kirke, ikke faller inn under vårt arbeidsfelt, burde være åpenbart, sier Gjerdrum, som understreker at klagen vil bli behandlet på ordinært vis basert på hva den inneholder.

DNK hadde ingen kommentar til saken torsdag kveld

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere