RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik sparer du på riktig lufttrykk

Sist oppdatert:
Med korrekt lufttrykk kan europeere spare 120 milliarder kr. i drivstoff. Se hva du kan spare.

Det er en kjent sak at lufttrykket i dekkene på bilen din bør være korrekt.

Gjentatt til kjedsommelighet er det også at dette sparer både dekkene og drivstoff.

Les også: Skift dekk nå

Det som kanskje ikke er fullt så godt kjent for alle, er hvor store mengder CO2 vi kan spare miljøet for, rett og slett ved å sjekke lufttrykket i dekkene på bilen.

Dette kan du spare
Tall fra en undersøkelse gjennomført av dekkfabrikanten Bridgestone viser at det gjennomsnittlige forbruket på bilene som har feil lufttrykk i minst ett av hjulene, ligger 3,9 prosent høyere enn det ville gjort med korrekt lufttrykk.

For en norsk bilist som kjører 20.000 kilometer i året med en normal bil som normalt bruker 0,7 liter per mil, vil kostnaden til drivstoff komme på 16.400 kroner, dersom vi regner 12 kroner per liter drivstoff.

Dersom du på linje med 94 prosent av Europas bilpark har feil lufttrykk i minst ett av bilens hjul, vil denne kostnaden kunne øke til 17.455 kroner årlig. (En økning på 3,9 prosent)

Det kan ende opp som god timebetaling. Det tar deg rundt 5 minutter å sjekke trykket. Du bør gjøre det fire ganger i året, og det kan spare deg for 1.055 kroner. Det gir en timelønn på 3.165 kroner – skattefritt.

«Dobbelt så mye som hele Norges CO2-utslipp fra veitrafikken»

Ubehagelig sannhet

Stor undersøkelse
Undersøkelsen Bridgestone har gjennomført er utført på 8.700 biler i 10 vesteuropeiske land, og de regner med at feil trykk i dekkene øker slitasjen med 11 prosent, og påfører dermed bilistene rundt 60 milliarder kroner i ekstra utgifter hvert år.

Les mer om undersøkelsen her.

Feil lufttrykk fører også til et ekstra forbruk av drivstoff som ifølge undersøkelsen beløper seg til hele 120 milliarder kroner årlig for europeiske bilister. Tilsammen ryker vi på 180 milliarder kroner. Et paradoks, med tanke på at lufta er for alle.

CO2-utslipp
Det økte forbruket fører igjen til et unødvendig utslipp av CO2 på hele 20 millioner tonn på europeisk basis. Det er dobbelt så mye som hele Norges utslipp fra veitrafikken.

Fagsjef for autoskader i TrygVesta Ketil Voll er også opptatt av sikkerheten man oppnår ved korrekt trykk i dekkene.

- Vi vet allerede at veitrafikken i Norge årlig slipper ut 10 millioner tonn klimagasser. Dette utgjør om lag 18 prosent av Norges klimagassutslipp. Dette utslippet kunne vært drastisk redusert, sier Voll, som understreker at feil lufttrykk også utgjør en stor sikkerhetsrisiko.

«Feil lufttrykk utgjør også en stor sikkerhetsrisiko»

Ketil Voll, TrygVesta

Kan føre til ulykker
- Det skaper ubalanse i bilen og øker bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt og vinterføre. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, og det er rimelig å tro at dette også har forårsaket dødsulykker, mener han.

Svært mange overlater dekkskiftet til profesjonelle, og regner derfor med at lufttrykket er korrekt.

- De fleste bilverksteder sjekker lufttrykket når de monterer dekk, men du bør selv alltid forsikre deg om at dette er i orden før du setter deg bak rattet. En tommelfingerregel er at vinterdekk bør ha 10 prosent høyere lufttrykk enn sommerdekk, sier Voll.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere