RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hull i membran gir hull i lommeboka

Sist oppdatert:
Hva gjør du når det svinedyre nye badet ikke holder mål? Sjekk dine rettigheter her.

Fukt og råte på baderommet er ikke bare helsefarlig, det er også dyrt å fikse. Ikke vent at forsikringsselskapet dekker kostnadene.

- Vi får mange henvendelser om dette, og det er nok en del som ikke er klar over at forsikringen ikke dekker skader som oppstår på grunn av utett membran. De fleste tror nok at de får reparasjonen dekket av forsikringen, eller av borettslaget eller gårdeier, sier Oddvar Stensrød, soussjef i Gjensidige til Vi i Villa.

Les også:En av tre har hatt fuktskader

Les også:Dine rettigheter ved fuktskader

Dekker ikke

Forsikringsselskapene dekker i dag kun skader som skyldes plutselig lekkasje fra rørledning, ikke fuktskader i utette våtrom.

- Den vanligste lekkasjen i et våtrom skyldes at membranen er utett, gjerne i forbindelse med sluk eller rørgjennomføringer, slik at fukt trenger gjennom. Kunden er selv ansvarlig for tettheten i våtrommet, og skader som skyldes søl på gulv eller nedfukting av vegg, dekkes ikke av forsikringen, sier Stensrød.

Har du et bad som er mer enn fem år gammelt, må du regne med å ta kostnadene selv. Men dersom søl og utett membran har ført til skader utenfor våtrommet kan det ofte være hjelp å få.

- Vanligvis dekker selskapene skader hos tredjeperson, eller når fukten trenger ut i et annet rom. Et eksempel kan være en blokkleiligheter der det lekker ned til naboen, og det blir skader i taket. I slike tilfeller dekker vi skadene hos naboen, eller i rommet under eller inntil, men altså ikke utbedring av skaden i selve våtrommet, sier Stensrød.

Fem års klagefrist

Hvis badet er nytt, det vil si under fem år gammelt, står du sterkere.

- Skulle det oppstå problemer, har du normalt fem års garanti i forhold til håndverkerloven. Enkelte bedrifter opererer med en egen utvidet garanti på ti år, sier Lars Gulbrandsen i Fagrådet for våtrom (FFV) til Vi i Villa.

Reklamasjonsfristen begynner å løpe når arbeidet er avsluttet. Ofte kan det gå lang tid før man merker fuktproblemer fordi skadene er gjemt bak fliser og lignende. Derfor er det viktig at du reklamerer ved å sende en skriftlig klage til håndverkeren så fort du oppdager problemet.

I følge Forbrukerrådet har håndverkeren rett og plikt til å rette en mangel. Håndverkeren skal bekoste rettingen, men retting kan bare kreves dersom det ikke gir håndverkeren urimelig kostnad eller ulempe.

Velger håndverkeren å la være å rette mangelen, kan du kreve et prisavslag tilsvarende hva det koster å få mangelen rettet. Merk deg at kostnadene må stå i samsvar med mangelens betydning for forbrukeren.

Ta klagen videre

I følge Gulbrandsen kan det iblant oppstå uenighet om hvem som har skylden for skaden.

- Dette kan være et problem dersom du har brukt én håndverker til membran, og en annen til fliselegging. Da kan det bli diskusjon i etterkant om hvem som har forårsaket feilen, sier Gulbrandsen, som anbefaler forbrukerne å bruke en godkjent bedrift.

- Da får du én kontrakt, og én garanti på hele jobben.

Det er ingen grunn til å gi opp hvis håndverkeren avfeier klagen. Kommer du ikke til enighet med de som har utført jobben, har du nemlig anledning til å klage dem inn til Forbrukerrådet. Hvis Forbrukerrådet ikke finner en løsning, kan saken tas til Forbrukertvistutvalget.

Les mer i Vi i villa:

De dyreste gjør-det-selv-tabbene

Vaskerom ble velværerom

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere