RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mercedes-tabben alle snakker om

Sist oppdatert:
I jakten på det mest kreative reklame-innslaget, kan målet være nådd. Og vel så det!

Mercedes-Benz har en reklamekampanje gående for sin nye C-klassemodell der gjennomgangstonen er at alle andre biler virker uferdige i forhold til deres nye bil.

Mercedes' reklamebyrå, Futatsu Industries, har drodlet videre på denne ideen, og kommet opp med en helsides annonse som tilsynelatende virker uferdig.

Ideen er kanskje god, men teksten som er delvis skjult i annonsen er mindre heldig.

Se hele annonsen her

Over-kreativ
På reklamespråket er det noe som heter «lorem ipsum». Det er en tekst uten innhold, som brukes for å fylle opp felter som senere skal fylles med tekst som har mening og innhold. Teksten kan til forveksling se ut som klassisk latin.

Det er i et slikt lorem ipsum-felt den kreative teksten er å finne.

Slik lyder teksten:

Alleandrety skebilersu ger. Luptatum quisse dolor alisi. Agnisis ea
aliscil ilis acing eum vel ullam dispustis. Dolorpe rillut utpat vulla
facidui bla. Adignisis aute enit wis nullandigna alis dunt aliquam,
ik kekjøpno edrittfr amunche enell eringol stadt.

Bare tullball? Nei, ikke bare.

Rakker ned på andre
I første setning står det skrevet: «Alle andre tyske biler suger», og i siste setning står det skrevet: «ikke kjøp noe dritt fra munchen eller ingolstadt».

Den første setningen er vel forståelig for de fleste. Den andre setningen viser til bilproduksjonen i München og Ingolstadt, der henholdsvis BMW og Audi produseres.

En slik omtale av konkurrenter er normalt ikke akseptert i norsk reklame, og det har reklamebyrået nå tatt til etterretning.

Angrer og legger seg flat
Daglig leder hos reklamebyrået Futatsu Industries, Bjørn Solvang, legger seg flat og påtar seg det hele og fulle ansvar for tabben.

- Vi beklager på det sterkeste overfor Mercedes-Benz og de som har lest annonsene. Vi har rett og slett tabbet oss ut og ikke utvist tilstrekkelig profesjonalitet. Dette er årets reklamebyråtabbe. Denne teksten burde aldri vært skrevet, selv ikke som en lorem ipsum-tekst. Samtidig har de interne korrekturrutine sviktet. Vi vil erstatte produksjonskostnadene, annonsekostnadene, kanselleringskostnadene og innrykkene samt jobbe knallhardt for å forsøke å gjenreise tilliten vår hos Mercedes-Benz, sier Solvang.

Beklager
Informasjonssjef Hanne Werner Nilsson i Mercedes-Benz Norge tar også sterk avstand fra annonsen.

- Dette er en virkelig pinlig sak for oss, og selvfølgelig også for reklamebyrået, sier hun til Nettavisen.

Hun beklager på det sterkeste at teksten ikke ble oppdaget før den sto på trykk, og tar sterk avstand fra slik ordbruk.

- Etter at vi ble gjort oppmerksom på forholdet, har vi stoppet alle innrykk og avholdt et hastemøte med reklamebyrået for å fastlegge hvordan dette kunne skje. De har lagt seg flate og beklager episoden. Vi ser svært alvorlig på denne hendelsen og diskuterer nå det videre samarbeidet med reklamebyrået, sier hun videre.

Tar det med et smil
Salgsdirektøren hos den argeste konkurrenten til Mercedes tar ifølge Bilnytt.no reklamesprellet med fatning, og mener at i den grad leserne har fått med seg det brutale angrepet i annonsen, vil det i første rekke slå tilbake på avsenderen.

- Dette er åpenbart en glipp, som vi ikke unner noen å begå. Skaden er ikke uopprettelig for BMW, hvis det er noen trøst, sier en noe lattermild salgsdirektør i BMW Norge, Øystein Sponheim.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere