Gå til sidens hovedinnhold

– 2012 blir et tøft år

Mecom sliter med annonsering på trykk.

Totalt for selskapet falt reklame med 7 prosent i Mecoms pågående virksomheter. Den andre halvdelen av året fikk selskapet en nedgang på 8 prosent verre enn i første halvdel som endte på 5 prosent.

Når det kommer til trykt reklame gikk det ned 9 prosent, og online annonsering vokste med 17 prosent. Dette er på ingen måte tilstrekkelig til å motvirke trenden på trykk. Effekten av dette oppveies av god vekst i andre inntekter fra selskapets forbruker salg virksomhet, som var opp 29 prosent som følge av lanseringen av Mecoms Sweetdeal virksomhet, og fra samarbeid i distribusjonstjenester med andre utgivere. Dette økte inntektene med 35 prosent. Konsernets opplagsinntekter var ned 2 prosent, som følge av nedgangen i Danmark og Polen, der volum er mer utsatt for press i kiosk salget, og hvor de i Danmark avviklet to magasiner.

Abonnenter med stor verdi
– De økonomiske resultater for 2011 understreker igjen verdien av våre 1,2 millioner abonnenter som leverer over 80 prosent av vår EBITDA, særlig i et miljø hvor annonseinntektene fortsetter å være under press, sier Tom Toumazis, Chief Executive Officer i Mecom i en melding.

– De kunngjøringer vi har gjort på kjøp av minoritetsaksjonær i Wegener og opphør av De Pers kontrakten vil i stor grad forenkle eierstrukturen og forvaltning av våre nederlandske virksomheten, og i tilfelle av De Pers, vil fjerne en betydelig, og voksende, operasjonell og finansiell risiko. Vi kan nå fokusere entydig på moderniseringsplanen og vi setter ut i vår strategi, sier han.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

– Tidlige indikasjoner er at 2012 blir et tøft år økonomisk. Vår nye strategi basert på betalte plattformer, vår kostnadskuttplaner på tvers av våre tre markeder og styrken av våre ikke-annonseinntekter, posisjonerer oss godt i møte med de utfordringer som dette vil bringe, forteller Toumazis i meldingen.

Store endringer i 2011
– 2011 var et år med vesentlig endring for Mecom. Vi har inngått 2012 med en klar følelse av strategisk hensikt som vil levere en moderne, effektiv og økonomisk attraktiv gruppe. Klart det er mye som må gjøres, men på hvilken måte Tom har ført Mecom laget siden han begynte i konsernet kombinert med det som allerede er oppnådd kan gi oss all tillit for fremtiden, sier Stephen Davidson, styreformann i Mecom i meldingen.

Salg og trading i 2011 var tøft, med ett fullt-år havnet EBITDA på 114 millioner euro for Mecoms pågående virksomheter som slutter lavere enn i 2010 som endte på 7 millioner euro, og annonsemarkedet er forverret i løpet av året.

Restrukturering
I Nederland, som er mer eller mindre utelukkende et abonnement marked for selskapet, var inntekter marginalt høyere. Kostnadene ble redusert med 2 prosent, som var kredittverdige i et år uten det store restruktureringsprogrammet som Mecom gjennomførte i 2011, men ikke tilstrekkelig til å motvirke utviklingen i reklame:

– Kostnaden av programmer selskapet annonserte 24. januar 2012 er utvilsomt nødvendig. Presset på reklame har fortsatt i de første ukene av 2012 og vil sette tonen for våre økonomiske resultater i år, skriver selskapet i en melding.

Reklame

Endelig på lager igjen: Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken