RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TV 2 Nyhetene)

Norge: 106 km. Sverige: 3830 km

Sist oppdatert:
Flere sentrale aktører raser og mener Norge er en veisinke. Si din mening.

Diskuter saken nederst

Nettavisen fortalte den sterke historien i går om tragedien som rammet familien Steinsland den 17. juli 2006.

Les saken her:- Denne familien kunne vært i live

Anne-Cathrine (38), Arnt Olav (39) og datteren Andrea (5) Steinsland ble drept i en frontkollisjon med en trailer på E39 på Hæstad i Egersund.

Broren til avdøde Anne-Cathrine Steinsland, Peer-Kaare Holdal, fortalte i går at familien kunne ha vært i live dersom strekningen hadde hatt midtrekkverk.

Verdien av midtrekkverk har svenske myndigheter forstått, men det er vanskeligere å bli klok på hva de norske myndighetene mener om et slikt effektivt sikkerhetstiltak.

I Sverige er det totalt 3830 kilometer med midtrekkverk ved utgangen av 2007. På samme tid i Norge hadde vi totalt 106,35 kilometer med midtrekkverk.

Sverige har jo like stor utenlandsgjeld som Norge har på bok

De oppførte bevilgningene fra staten er langt mindre. For 2007 ble det budsjettert kun 9 kilometer midtrekkverk, mens for 2008 ble det budsjettert 10 kilometer.

Men det skal kun bygges 6,1 kilometer midtrekkverk i 2008, opplyser fungerende trafikkdirektør i Statens Vegvesen, Finn Harald Amundsen, overfor Nettavisen.

Diskutér trafikksikkerhet i kommentarfeltet nederst i artikkelen

Dette irriterer Per A. Løken i Sikkertrafikk.no.

- Hvorfor er vi en sinke når det gjelder dette effektive hjelpemiddelet som reduserer de alvorlige møteulykkene. Dette er jo den ulykkestypen som dreper flest på veiene, sier han.

Per Kaare Holdal i Nei til Frontkollisjoner synes også det er merkelig at man ikke kan få til den samme satsningen her til lands som i Sverige.

- Sverige har jo like stor utenlandsgjeld som Norge har på bok, sier han.

Løken i Sikkertrafikk.no påpeker at det kan koste mer å få satt opp midtrekkverk i Norge enn i Sverige, da vi har langt smalere veier.

- Men det er ingen unnskylding for å ikke gjøre en ordentlig jobb og sikre veiene bedre, sier han.

Politikerne ansvarlig for trafikkdød
I statens vegvesens dybdeanalyse av dødsulykker fra 2006 står det:

«Med midtrekkverk kan de fleste møteulykker på en veistrekning unngås

Ved hjelp av tall fra TØI har Nei til Frontkollisjoner beregnet at det kostet samfunnet 6,3 milliarder kroner for antall drepte og skadde i frontkollisjoner for 2007 i perioden frem til 31. oktober.

Disse tallene skyldes en nærmest fullstendig manglende sikkerhet mot frontkollisjoner på 2- og 3-feltsveier oppgir Nei til Frontkollisjoner.

Dermed kan utgiftene for midtrekkverk forsvares med hva det koster samfunnet per tapte liv i frontkollisjoner.

- Jeg mener at man kan stille politikerne ansvarlig. Staten har jo selv ført opp forventet tall på 250 drepte i trafikken hvert år. Vi har hatt mange møter med ledende politikere, og i stedet for å lete etter løsninger, så leter de etter unnskyldinger for å la være å gjøre noe, sier Per-Kaare Holdal i aksjonen Nei til frontkollisjoner, til Nettavisen.

- Ingenting å rope hurra for
NAF har stadig påpekt den manglende politiske viljen til å bedre trafikksikkerheten på norske veier.

- 9-10 kilometer med midtrekkverk er jo så godt som ingenting! Dette er ingenting å rope hurra for, sier samfunnskontakt i NAF Håkon Glomsaker til Nettavisen.

Nei til frontkollisjoner har i lengre tid etterlyst mer midtrekkverk. De oppgir at frontkollisjoner utgjør i overkant av 50 prosent av alle drepte i trafikken.

- Når trafikkdirekøter Finn Amundsen i Statens vegvesen sier at midtrekkverk redder liv, så er det ingen grunn til å la være å ta bruk et så enkelt sikkerhetsgrep, sier Holdal.

I Sverige skal 90 prosent av hovedveiene være møtesikret innen 2015. Årsaken til at vi ikke har lignende planer i Norge, har vært avhengig av politisk vilje og de årlige budsjettene.

- Det koster langt mer å bygge midtrekkverk i Norge. Der svenskene har 13 meters veibredde, har vi 7-8 meters bredde. Det koster 1000-2000 kroner per meter å bygge midtrekkverk i Sverige, mens det i Norge kan koste opptil 15.000 kroner per meter avhengig av hvor smal veien er, sier fungerende trafikkdirektør i Statens Vegvesen Finn Harald Amundsen til Nettavisen.

Amundsen gikk nylig ut med meldingen om de skal utarbeide et kart over hvor det er behov for midtdelere i Norge.

- Det er et krav fra oss at det kartet blir brukt i et strakstiltak og ikke lar dette ligge mens flere menneskeliv går tapt. Vi vet hva slags tragedier det er snakk om, og det virker som om at politikerne ikke har menneskene i tankene, sier Holdag.

Diskutér trafikksikkerhet i kommentarfeltet under teksten

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Denne fotoboksen er like rå som bomringen

- Denne familien kunne vært i live

- Lesernes sjokkbilder fra trafikken

Kilder:

Det svenske vägverket Årsredovisning for 2007 (Se side 38)

Nasjonal Transportplan 2006-2015

Nasjonal Transportplan 2010-2019

Statens vegvesens dybdeanalyse av dødsulykker 2006, TS 2007, side 38 punkt 8.3.2.

Vegen og Vi nr 1/8

Se Nei til Frontkollisjoners oversikt her .

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere