RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er Norges verste vei

Sist oppdatert:
Nettavisens jury var ikke i tvil. Se video og bilder.

Nettavisen har i den siste tiden satt søkelys på den dårlige veistandarden som preger store deler av landet, og har derfor satt i gang en uhøytidelig kåring av Norges verste vei.

Denne veien er noe av det verste man kan komme borti, det kan jeg skrive under på!

Vinneren - eller rettere sagt - taperen ble riksvei 60 Innvik-Olden i Stryn kommune i Sogn og Fjordane.

Nettavisen ba leserne sende inn forslag med bilder, og fire finalister ble kåret.

Deretter bad vi om hjelp fra Norges Transportarbeiderforbund (NTF) til å kåre hvilken veistrekning som skilte seg mest ut.

FINALIST 1:Dette er en norsk hovedvei

FINALIST 2: Er dette Norges verste vei?

FINALIST 3:Her må du kjøre sikksakk

FINALIST 4:Her velter trailerne som dominobrikker

Her bestod panelet av trailersjåfører som sitter i NTPs bransjeråd. De har i flere år arbeidet som transportførere og har god kjennskap til veistrekninger over hele landet.

Det hersket ingen tvil om hvilken veistrekning som var desidert den verste.

- Det er riksvei 60, det var raskt stor enighet om at dette er noe av det absolutt verste, sier forbundssekretær i NTF, Geir Kvam til Nettavisen.

Se video av riksvei 60 her: (Artikkelen fortsetter under).

Dette kunne Morten Hagen i bransjerådet i NTP bekrefte. Han arbeider til daglig som sjåfør i Litra, og har ofte tatt ferden på riksvei 60 Innvik-Olden.

- Denne veien er noe av det verste man kan komme borti, det kan jeg skrive under på! sier Hagen.

Dette er en riksvei med ett felt og er fra 1963, og har virkelig godt ut på dato. Her sliter både befolkning og yrkessjåfører daglig.

Veien er altfor smal, og store trailere må legge seg langt ut i grøfta for møtende tradfikk. Klumsete rygging og umulige forbipasseringer er det Riksvei 60 har å by på.

Personbiler knuser sidespeil, kø er dagligdags og trailere blir ødelagt.

Jeg er overhodet ikke overrasket over at denne strekningen ble kåret som den verste

Ordføreren i Stryn kommune, Nils P. Støyva, fortalte sist til Nettavisen at ingenting er blitt gjort siden 1963, og årsaken er selvfølgelig pengemangel.

- Jeg er overhodet ikke overrasket over at denne strekningen ble kåret som den verste, sier han til Nettavisen.

Han sier at de som bor der er kjent med alle de utfordringene de må møte på hver dag.

- Så NTF sin mening er helt i tråd med det vi har ment hele tiden om denne veien, sier Støyva.

Transportfører Hagen forteller at det lett kan bli komplisert her med et vogntog som er 19 meter langt og 2,5 meter bredt.

- Jeg har opplevd mange ganger at slike vogntog må rygge rundt svinger, og da har man gjerne noen personbiler i baken som må rygge først, sier Hagen.

Ofte må han hoppe ut av vogntoget for å dirigere personbilførere som er utrygge på veien.

- Slike veier er både tidsmessig og økonomisk lite hensiktsmessig, sier Hagen.

Vogntog må ofte legge seg langt utenfor asfalten ved passerende kjøretøy.

- Da skraper man borti skog og i bergveggen, og får skader på vogntoget, sier Hagen.

Vanligvis kan man holde en snittfart på 65-70 km/t. Men her må man kjøre under 40 km/t forteller Hagen.

- Da får man raskt kjøre- og hviltid å kjempe i mot. Her må man virkelig kjøre med hodet, sier han.

Hagen påpeker at det finnes nok av slike typer veier i Norge.

- Man må stoppe på hver møteplass og kikke langt rundt svingen og håpe på at man ikke møter noen før man stopper ved neste møteplass. Det kan være utfordrende å være sjåfør på slike veier, sier han.

Stryn kommune håper at det blir bevilget penger til utbygging av veien når budjsettene fremlegges.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Bilavgiftene er ulogiske

- 2071 tatt i én fotoboks

- Ny sylskarp superdoning

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere