RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix/Montasje)

- Bensinbil-forbud er urealistisk

Sist oppdatert:
Frp slakter SVs krav om slutt på bensinbiler innen seks år.

SV har i helgen vedtatt sin miljøsak om at det skal bli slutt på salg av bensinbiler fra 2015. Dette får Fremskrittspartiet til å se rødt, og mener dette er like urealistisk som kravet om CO2-rensing på Kårstø allerede i år.

- Naivt og urealistisk
- Det er naivt og det er urealistisk, og det føyer seg inn i rekken av tiltak som gjør det vanskelig for folk i hverdagen, forteller Frps energi- og klimapolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen, til Nettavisen.

Solvik-Olsen påpeker at miljøvernminister Erik Solheim allerede har innrømmet at et forbud innen 2015 er urealistisk.

- Mye bensin og diesel i 2015
- Jeg har tidligere jobbet i bilbransjen, så jeg har ringt rundt til noen av mine tidligere kollegaer i Mercedes og Toyota for å høre hvor realistisk dette er. Toyota har mye satsing på hybrid og elbiler, men sier at i 2015 kommer til å være mye bensin og diesel. Derimot vil de være langt mer effektive enn i dag, påpeker Solvik-Olsen.

- Men Toyota i Japan kommer ikke til å legge om sitt produktutviklingsprogram fordi det kommer forbud i Norge, som står for en brøkdel av en prosent av verdens bilsalg. Bilene vil bli for dyre for vanlige folk, sier han.

Solvik-Olsen mener nå SV må sette seg mer inn i hvordan bilbransjen fungerer.

Bør sette krav fremfor forbud
- Fremfor å bruke forbudslinjen og plukke ut noen få teknologier som lovlige, så bør i stedet stille krav rundt utslipp. I en del bilsegmenter er moderne, bensingjerrige motorer fortsatt å foretrekke fremfor elektrifisering og hybridteknologi, sier han.

- SV burde lære litt om bilbransjen før de forteller bransjen hvordan de skal lage biler.

Enig i miljømål
Men Frp er ikke prinsipielt uenig med SV i hvilken retning man går.

- En bør få på plass mer effektive teknologier, men det er det ikke bare SV som mener.

Forbud uten effekt
Han påpeker derimot at SV har et troverdighetsproblem i sin politikk, siden SV er imot mer utbygging av blant annet vannkraft.

- Hvis vi innfører masse elbiler uten å bygge ut fornybar energi, så er ikke elbiler noe mer miljøvennlige enn bensinbiler hvis strømmen produseres av kullkraft, hevder han.

- De kommer ikke med stimulanser som gjør det attraktivt å satse på miljøvennlig teknologi, og de bygger ikke ut strømproduksjonen som gjør at det får noen effekt, slår han fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere