RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjekk den lasten!

Foto: Privat
Sist oppdatert:
Den 40 meter lange giganttanken snirklet seg gjennom bergensgatene i natt.

(iBergen.no) Det var spesialtransportselskapet Royal Transport som transporterte en komposittank fra Skoltegrunnskaien til Forbrenningsanlegget i Rådalen natt til fredag. Operasjonen var imidlertid ikke gjort i en håndvending.

På befaring med vegvesenet
- Det er mye forberedelser til noe slikt som dette. Sjåføren var ute på befaring sammen med Statens vegvesen dagen før transporten, for å måle veier og slikt. I tillegg ble hengeren vår spesialbygd til dette kolliet. Den ble bygget helt ferdig på Skoltegrunnskaien den siste tiden for å tilpasse bredden og lengden på tanken, sier transportkoordinator Jan Olsen i Royal Transport til iBergen.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PÅ VEI: Slik så det ut da transportselskapet fraktet kompositttanken til Rådalen natt til fredag.

40 meter lang
Tanken som ble transportert var 22 meter lang, hadde en diameter på 4,3 meter og veide 22 tonn. Grunnet høyden måtte tanken plasseres nærmest mulig bakken under transporten. Totalt ble lengden på kjøretøyet 40 meter og veide 72 tonn inkludert komposittanken.

- Vi begynte transporten rundt midnatt og var vel ferdig rundt klokken 03.00, opplyser Olsen og legger til:

- Noen steder står det nesten stille, mens vi noen ganger var oppe i 50 km/t. Tanken ble jo først kjørt ut til Åsane, fordi vi måtte snu den i rundkjøringen på Nyborg. Det var det eneste stedet det var mulig. Dette er en transport som er helt på grensen av hva som lar seg gjøre på veiene her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Olsen forteller videre at komposittanken er noe av det største Royal Transport har fraktet på vanlige veier.

- I farten kommer jeg ikke på noen større, men det er absolutt noe av det største vi har kjørt. Både bredden og lengden på denne gjør jobben ganske spesiell. Alt var nøye planlagt, men det kritiske punktet var på det nye lokket ved Minde, der er det usannsynlig lite klaring, høyst noen millimeter. Vi valgte å kjøre under og det gikk bra, forklarer Olsen.

Les mer fra iBergen:Bergensbanen stengt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere