RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke fornøyde med eierskifteforsikringer

En fersk undersøkelse viser at hele 80 prosent av boligkjøperne som som krevde erstatning via eierskifteforsikring, fikk avslag. Mange måtte bruke advokat for å få gjennomslag.

Kunder i forsikringsselskapet ACE og skadeoppgjørsselskapet Norwegian Claims Link (NCL) er svært misfornøyde med selskapenes klagehåndtering. Så mye som ett av åtte boligkjøp ender med klager, skriver Aftenposten.

En fersk undersøkelse viser at det forbrukerne klager mest på er trenering, avslag og erstatningsbeløp som starter lavt og så stiger når boligkjøperen henvender seg til advokat.

Hele 80 prosent av de spurte avslag fra NCL og ACE i første brev. I tillegg viser det seg at mange av dem som først mottok et tilbud, men som ikke godtok dette, ble sittende igjen med en langt høyere sum til slutt.

Forbrukerrådet og flere advokater er svært kritiske til de to selskapene. Først og fremst har de vært kritiske til skadebehandlingen fra NCL. A dvokat Jens Petter Bull advarer forbrukere mot å møte NCL alene, ettersom selskapet er en dreven motpart.

Nylig valgte ACE å trekke sin eierskifteforsikring ut av markedet, og selskapet Protektor overtar. Også Protektor skal bruke NCL i skadeoppgjørene.

- Jeg har ferske eksempler som tyder på at det ikke er noen forbedring fra NCLs side. Nylig økte et tilbud fra null til 60 000 kroner. Det eneste som hadde skjedd i mellomtiden, var at boligkjøperen hadde kontaktet advokat, sier advokat Ola Fæhn til aftenposten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere