RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix/Privat)

Blått lys for omdømmet

Sist oppdatert:
En ny tillitskrise rammer ambulansetjenesten i Oslo. Igjen presses de fra skanse til skanse.

Ingen er vinnere etter det tragiske dødsfallet på Tøyen 3. januar, der 63-årige Døndu Tulum omkom mens slektningene kranglet med politi og ambulansepersonell.

Ordbruken til enkelte familiemedlemmer er grov, men lydopptakene er ikke tillitsvekkende for AMK-sentralen. Forskjellen er at innringerne er i en akutt krise, mens AMK-sentralens personell bør være profesjonelle nok til å takle hysteriske og desperate innringere.

Det verste er at den første oppringningen er klar og høflig: «Hei, vi trenger ambulanse til Jens Bjelkes gate 43, med en gang», er det første som blir sagt, på tydelig norsk, av barnebarnet til avdøde.

Men da ambulansen ikke kommer, blir de pårørende desperate, mister hodet og skriker skjellsord: - Tror du at du får hjelp når du holder på sånn , er svaret fra AMK-sentralen.

Allerede dagen etter ulykken var Nettavisens klare råd at AMK-sentralen måtte ta saken alvorlig, og få alle kort på bordet øyeblikkelig.

Les bloggen:Dødsfallet må granskes

Vi skrev:

«Men ambulansesaken bør ha lært oss at det er viktig å få oppklart hva som egentlig skjedde så fort som mulig, før myter og oppfatninger på tynt grunnlag setter seg.

Og minst like viktig: Undersøke om det er rutiner som bør forbedres på AMK-sentralen. Å håndtere kaotiske oppringninger på dårlig norsk kommer til å bli dagligdags, hvis det ikke allerede er det.»

For Akuttklinikken ved Ullevål universitetssykehus er det viktig å ha tillit i befolkningen. I denne saken kan det godt være at AMK-sentralen ikke har opptrådt kritikkverdig. Men man ville fått større tillit om man umiddelbart hadde vist at saken ble tatt alvorlig og gjort umiddelbare undersøkelser. I stedet gikk man i skyttegraven og anmeldte de pårørende til politiet.

Når man i ettertid hører på telefonsamtalene, får man inntrykk av at innringerne ble mer og mer desperate etterhvert som de følte at de ikke kom frem. Det inntrykket bekrefter AMK-sjef Olav Røise, som sier at man mislyktes i samtalene.

Telefonoperatøren som motvillig sendte en ambulanse og som etter at vedkommende var død uttalte at det trolig var snakk om «en bagatell», er fortsatt i tjeneste. Hun er ikke suspendert mens undersøkelsene pågår.

Antirasistisk Senter er sterkt kritiske: - Tilliten til AMK er svekket blant store deler av befolkningen og spesielt blant minoriteter, sier leder Kari Helene Partapouli til Nettavisen.

Hun har trolig rett i at mange innvandrere føler mistillit, uansett om det er rettferdig eller ei. Tillit handler ikke bare om fakta, men også om følelser og oppfattelser.

Nå er saken på bordet hos Fylkeslegen, og fylkeslege Petter Schou virker åpen og ikke forutinntatt. Det er bra, for fortsatt er situasjonen som vi skrev dagen etter ulykken: Vi må ha alle fakta på bordet før vi uttaler oss bombastisk om denne saken.

Det som imidlertid er et tragisk faktum er at det tok altfor lang tid fra den første innringningen til den dødssyke kvinnen fikk behandling. I mellomtiden kranglet AMK-sentralen med innringerne og politiet brukte dyrebare minutter på blant annet å legge en kvinnelig pårørende i bakken, mens hun på tyrkisk skrek: «Hun er død. Hun er død».

Samtidig stod tre ambulanser og ventet rundt hjørnet.

Du kan se videopptaket av hendelsen her.

I ambulansesaken i Sofienbergparken var sykehusledelsen raske i å forhåndsdømme ambulansesjåførene for rasisme - eller de ble i hvertfall oppfattet slik. Også da ble ambulanseledelsen presset fra skanse til skanse uten noensinne å komme på offensiven.

Frykten er at pendelen svingte for langt i motsatt retning denne gang.

Den oppfattelsen kunne vært unngått om AMK-ledelsen offentlig hadde demonstrert at saken ble tatt alvorlig fra første stund.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere