RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Wikicars (montasje)

Så mye tar staten fra din nye bil

Sist oppdatert:
Sjekk engangsavgiften på de billigste og dyreste bilene i Norge.

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Engangsavgiften regnes ut etter tre faktorer: CO2-utslipp, antall hestekrefter og vekt.

Nettavisen har undersøkt hvor stor CO2-komponenten faktisk er blant noen av Norges ti rimeligste og dyreste biler.

Hvilken bilavgift synes du er Norges mest meningsløse? Send tips til journalist Lis Homdal

Her ser man at vekt- og effektavgiften spiller en meget stor rolle når det gjelder beregningen av engangsavgiften.

- Antall hester må være likegyldig
NAF mener at man må holde seg til det målbare når det gjelder miljø, og bli premiert dersom man velger en bil med lavt utslipp - uavhengig bilens ytelse.

Les også:Er dette den mest meningsløse bilavgiften?

- I prinsippet bør antall hester være likegyldig når det gjelder beregning av engangsavgiften. Man bør endre avgiftene og legge de om slik at de bilene som forurenser mest, får høyest avgift, mener direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker.

NAF påpeker at vektavgiften også bør endres.

- Mange biler har blitt tyngre på grunn av nytt sikkerhetsutstyr. Bilene blir stadig sikrere med både aktive og passive systemer, og dette skal staten nyte godt av. Men det å avgiftsbelegge sikkerhetsutstyr er jo ikke i ånden for nullvisjonen, mener Glomsaker.

60.000 kroner i avgiftsforskjell med samme utslipp
Regjeringen har lagt om avgiftene til å få en mer miljømessig profil, men det er ikke dermed sagt at en bil med lavt CO2-utslipp er rimeligere enn en med et høyere utslipp.

Dette på grunn av vekt- og effektavgiften som også sørger for at pengene ruller inn i statskassen.

Ett eksempel er Opel Agila 1,0 Enjoy med 65 hester og Audi A3 Cabriolet 2,0 TDI med 140 hester. Begge disse bilene har et CO2-utslipp på 119 g/km, men engangsavgiften er overhodet ikke lik.

Ifølge data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har Agila en total engangsavgift på 38.114 kroner, og A3 har 105.282 kroner i engangsavgift (begge havner da i avgiftsklassen for de bilene med 0-120 CO2 g/km)

Les mer:60.000 kroner i avgiftsforskjell

- Vi straffes hardt
- Regjeringen sier de har et miljøperspektiv når det gjelder engangsavgiften. Men i realiteten straffer staten heller ut ifra antall hester framfor CO2-utslippet, fortalte pressekontakt i BMW Norge Øystein Sponheim nylig til Nettavisen.

Pressekontakt i Volvo Norge, Tore Løvig, fortalte også nylig til Nettavisen at det urovekkende at man skal bli straffet for å produsere sikre biler. Sikre biler betyr nemlig ofte tyngre biler.

- Vi blir straffet for å utvikle nytt sikkerhetsutstyr i bilene. Kundene våre blir også straffet, hvor mange ender opp med å velge bort sikre biler på grunn av prisen, fortalte Løvig.

Norges 10 billigste biler (tall fra OFV):
NB: Enkelte av bilmodellene finnes også i dyrere versjoner, men vi har her kun tatt med den rimeligste.

Merke, modell

Effekt (kW/hk)

Forbruk (l/mil)

CO2-utslipp (g/km)

Pris 2010 (kroner)

Herav eng. avg. (kroner)

Nissan Pixo 1,0 Visia

50/68

0.44

103

112.800

24.200

Toyota Aygo 1,0 3-d

50/68

0.45

106

114.300

23.708

Citroën C1 1,0i X 68hk

50/68

0.46

106

115.900

24.065

Peugeot 107 1,0 bensin 68 hk Urban

50/68

0.45

106

116.900

24.243

Kia Picanto 1,1 Classic

48/65

0.48

114

121.300

30.789

Ford Ka 1,2 69hk Ambiente

51/69

0.51

119

123.000

34.356

Smart Fortwo Coupe MHD 1,0 61hk Pure

45/61

0.43

103

123.300

20.179

Mitsubishi Colt Inform 1.1-75 ClearTec

55/75

0.49

115

131.900

34.815

Hyundai i10 1,2 Comfort

57/78

0.50

119

145.950

36.826

Opel Agila 1,0 Enjoy

48/65

0.50

119

146.900

38.114

Eksempler på detaljer for engangsavgift blant Norges rimeligste biler (tall fra OFV):

Nissan Pixo 1,0 Visia

Citroën C1 1,0i X 68hk

Ford Ka 1,2 69hk Ambiente

Smart Fortwo Coupe MHD 1,0 61hk Pure

Opel Agila 1,0 Enjoy

Avgift for egenvekt:

30.498 kr

28.536 kr

30.855 kr

26.752 kr

34.778 kr

Avgift for motoreffekt (kW):

2755 kr

2755 kr

2810 kr

2480 kr

2645 kr

Avgift for CO2:

- 10.353 kr

- 8526 kr

-609 kr

-10.353 kr

- 609 kr

Avgift for vrakpant:

1300 kr

1300 kr

1300 kr

1300 kr

1300 kr

Engangsavgift:

24.200 kr

24.065 kr

34.356 kr

20.179 kr

38.114 kr

Norges 10 dyreste biler (tall fra OFV):
NB: Enkelte av bilmodellene finnes også i rimeligere versjoner, men vi har her kun tatt med den dyreste.

Merke, modell

Effekt (kW/hk)

Forbruk (l/mil)

CO2-utslipp (g/km)

Pris 2010 (kroner)

Herav eng. avg. (kroner)

Mercedes-Benz CL65 AMG Aut

450/612

1.45

346

3.461.000

1.555.538

Mercedes-Benz S65 AMG Lang Aut

450/612

1.45

346

3.455.500

1.560.963

Mercedes-Benz SL65 AMG Aut

450/612

1.40

333

3.425.500

1.498.281

Aston Martin DB9 Volante man

335/455

1.78

421

2.940.500

1.383.834

Porsche Cayenne Cayenne Turbo S

404/550

1.49

358

2.722.000

1.498.392

Mercedes-Benz S63 AMG Aut

386/525

1.44

344

2.581.500

1.346.346

Audi R8 5,2 FSI quattro R tronic

386/525

1.37

327

2.562.500

1.232.937

BMW 760 LI

400/544

1.30

303

2.497.400

1.304.603

Porsche 911 997 Turbo PDK Cabrio

368/500

1.15

270

2.495.000

1.032.009

Mercedes-Benz ML 63 AMG 4MATIC Aut

375/510

1.65

392

2.455.500

1.491.300

Eksempler på detaljer for engangsavgift blant Norges dyreste biler (tall fra OFV):

Mercedes-Benz CL65 AMG Aut

Aston Martin DB9 Volante man

Porsche Cayenne Cayenne Turbo S

BMW 760 LI

Audi R8 5,2 FSI quattro R tronic

Avgift for egenvekt:

196.272 kr

130.262 kr

230.633 kr

198.080 kr

98.613 kr

Avgift for motoreffekt (kW):

932.386 kr

621.568 kr

808.059 kr

797.248 kr

759.409 kr

Avgift for CO2:

425.580 kr

630.705 kr

458.400 kr

307.975 kr

373.615 kr

Avgift for vrakpant:

1300 kr

1300 kr

1300 kr

1300 kr

1300 kr

Engangsavgift:

1.555.538 kr

1.383.834 kr

1.498.392 kr

1.304.603 kr

1.232.937 kr

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere