RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TrygVesta

Nå skal piggene av

Sist oppdatert:
Snart må piggene må av. - Og vi advarer mot å kjøre piggfritt, selv om det er lovlig, påpeker NAF.

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Nå er det på tide å gjøre bilen klar for våren. Fristen for å skifte fra piggdekk til sommerdekk i Sør-Norge er mandag 12. april. I Nord-Norge er fristen lørdag 1. mai.

Gjelder kun piggdekk
- Reglene for dekkskift gjelder kun bruk av piggdekk. Piggfrie vinterdekk kan du gjerne ha på bilen en stund til, så lenge kjøreforholdene tilsier det, sier Ketil Voll, seksjonsleder for bilskade i forsikringsselskapet TrygVesta.

Fortsatt ligger snøen flere steder i Norge. Alle har derfor et selvstendig ansvar for å vurdere kjøreforholdene. Selv om reglene tilsier at piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag, pleier både politi og veimyndigheter å utvise skjønn i sine kontroller i en overgangsfase.

Se video: Slik skifter du dekk som en proff

Les også: Slik sparer du bensin

Piggfritt farligere enn sommerdekk
Både TrygVesta og NAF advarer mot å ha piggfrie vinterdekk for lenge på bilen.

Når temperaturene kryper over nullpunktet, blir egenskapene til piggfrie dekk betydelig svekket.

Tall fra NAFs tester av piggfrie vinterdekk i varmegrader på våt asfalt:

- Ved 80 kilometer i timen i 6 varmegrader: 10,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk

- Ved 50 kilometer i timen i 20 varmegrader: 14,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk

- Det viser med all tydelighet hvor viktig det er å skifte fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk. Det er fullt lovlig å kjøre disse dekkene, men det er en sjanse å ta med ditt eget og andres liv, kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Les også:Slik kan du spare 80.000 kroner

Les også:Denne koster den 90.000 kroner i året

Mykere gummi på vinterdekk
Årsaken er at de piggfrie vinterdekkene består av en mykere gummi enn sommerdekkene.

- Bremselengden øker når temperaturen stiger. Varmen er vinterdekks største fiende, påpeker Engebretsen.

Det er likevel mange som velger å kjøre på piggfrie dekk sommerstid. Dette er ikke ulovlig så lenge man holder seg innenfor kravene for mønsterdybde.

Minimumskravet for mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og vinterdekk 3 mm.

- Da gjør man seg selv en stor bjørnetjeneste bare. Mønsteret på piggfrie dekk er nemlig ikke laget for å drenere vann på samme måte som sommerdekk, og derfor får man også lettere vannplaning, sier Engebretsen.

- Øv deg på å skifte dekk
TrygVesta oppfordrer også alle bilførere å trene i å skifte dekk.

- Mange kan ikke skifte hjul og er hjelpeløse ved en eventuell punktering, sier Voll.

Les også:Har du dekkene feil vei?

- Viktig å etterskru hjulboltene
Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk, oppgir TrygVesta. Derfor er det svært viktig å etterskru hjulboltene etter vårens dekkskifte.

- Mange glemmer å etterskru hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller de har montert hjulene feil. Det kan få katastrofale følger. Hjulene kan falle av i fart, sier Ketil Voll.

Han oppfordrer derfor alle til å være nøye med å montere dekkene riktig, i tillegg til å etterskru alle hjulbolter når man har kjørt noen kilometer etter dekkskiftet.

Husk riktig dekktrykk
Pressetalsmann i TrygVesta, Roald Stigum Olsen, påpeker at feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko.

- Det skaper ubalanse i bilen, gir bilen dårligere styreevne og øker bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt og vinterføre. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, og det er rimelig å tro at dette også har forårsaket dødsulykker, sier Olsen.

Feil lufttrykk betyr også økte drivstoffutgifter og større utslipp av CO2 enn ved normalt dekktrykk.

Les også:- 9 av 10 dropper å sjekke dette

- Lavt lufttrykk gir bilen mer rullemotstand og betyr at du må tråkke hardere på gassen og bruke mer drivstoff. En jevnlig sjekk av lufttrykket kan derfor spare deg for mange hundrelapper i løpet av året. Det vil også forlenge levetiden på dekkene og spare klimaet, forteller Olsen.

Viktig med vårvasken
Etter en lang, snørik og sprengkald vinter er det også påkrevet med grundig vask av bilen.

- Vi har en lang vinter bak oss, der mange biler er blitt utsatt for mer salting enn vanlig, og over en lengre periode enn vanlig. Saltet angriper billakken og understellet, og bidrar til kortere levetid på bilen din. Sjekk også om bilen har fått lakkskader. Slike skader må utbedres raskt for å unngå rust, forteller Ketil Voll og Roald Stigum Olsen.

I områder der det har vært mye telehiv, bør du ta deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.

- Du bør også ta en grundig sjekk og vask på innsiden av bilen. I motorrommet gjemmer det seg mange saltrester etter vinteren. Du bør også vaske bilen grundig innvendig, og ta gjerne en ekstra sjekk under bilmattene. Der er det gjerne vått etter vinterens slapsete sko, understreker de to.

NAFs råd ved hjulskift:
- Sett bilen på et rett underlag - helst ikke på løs grus.

- Trekk til håndbremsen.

- Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.

- Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig klemskader.

- Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

- Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

- Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

- Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

- Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere