RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: IF CAR, AmiSis, Wescha, Thomas Doerfer (Wikipedia, Wikimedia Commons)

Verdens styggeste biler

Sist oppdatert:
Se bilene med seriøse sykdomstegn. Her er Nettavisens kåring.

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

Ofte støter vi borti biler som har et fullstendig horribelt design, som får en virkelig til å undre hva bildesigneren har vært påvirket av ved tegnebrettet.

Å plukke ut de verste bilene som noensinne er blitt laget er en meget vanskelig oppgave – og subjektiv.

Det finnes flust av innlysende eksempler, som det italienske gufset Fiat Multipla. Multipla ble først solgt i 1998, og ble utrolig nok en hit blant italienske kjøpere. Ellers i verden stupte salget.

Andre forferdelige eksempler som er verdt å nevne er AMC Gremlin og AMC Pacer.

Les også: De 10 sprøeste bilene

Les også:De 10 rareste bilene

Den amerikanskproduserte Gremlin kan virke som en vits - og for å gjøre vondt verre ble den i tillegg introdusert 1.April.

Pacer ble solgt fra 1975 til 1980, og er en av de mest kompakte 2-dørs bilene som noensinne er blitt laget.

Nettavisen har prøvd å lage en litt utradisjonell liste. Utvalget på 10 eksempler er snevert, og vi kunne lett ha gjort listen uendelig lang. Men her er likevel noen merkverdige mutante utskudd fra forskjellige tidsepoker. Se og le:

10. Marcos Mantis
En britisk superbil fra selskapet Luton. Det ble grunnlagt i 1959, og produserte denne finurlige bilen fram til 1971.

Da oppsto det en økonomisk krise, og selskapet ble slått konkurs.

I 1968 ble to forskjellige Marcos Mantis presentert. Av den ene ble kun ett eksemplar laget, av den andre ble det kun solgt 32 eksemplarer.

Årsak? Designet ble ikke godt mottatt. Forståelig nok.

9. Honda Insight
Denne hybdridbilen kom først i 1999.

Hvis dette er Hondas innsikt i framtiden - vil vi heller ta bussen.

8. Fiat Qubo
Et grusomt forsøk på en bil, som er lillebroren til Fiat Dobló. Qubo ble introdusert i 2008, og er basert på plattformen til Fiat Grande Punto.

Denne er bare rett og slett stygg. Puntum.

7. Trabant
Kalt Trabbi på folkemunne, og ble produsert av den østtyske bilfabrikken VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.

Trabanten ble det vanligste kjøretøyet i DDR (Øst-Tyskland), og ble eksportert til andre østblokkland. Den ble også importert til Norge, i perioden 1959–67.

Karosseriet ble laget av duroplast og glassfiber. Den første modellen hadde en motor på spinkle 18 hester, og en toppfart på 90 km/t. Bilen ble tatt av markedet i Vest-Tyskland i 1980-årene på grunn av den meget forurensende totaktsmotoren.

6. Nissan 100NX
Designet som en kompakt sportskupé - men den ble aldri helt det da den kom i live.

Sikker var den heller ikke. I en bruktbilrangering fra 2006 i Australia, ble 1991-1996-modelllene betegnet å gi beskyttelse «betydelig verre enn gjennomsnittet».

5. Midas Coupe
Denne kom først i 1978, og her ser det ut som at designeres penn har glidd helt ut på tegnebrettet - uten noen fullstendige pene linjer.

Bilen var likevel elsket av Gordon Murray, designeren av McLaren F1 - merkelig nok, med den froskelignende fronten...

4. Aston Martin Lagonda
Beistet ser ut som en Rolls-Royce Silver Spur som har blitt kjørt over av en lastebil.

Den ble produsert mellom 1976-1991, og vakte stor oppsikt med sitt meget utradisjonelle design da den først ankom. Bilentustiastene kunne aldri bli enige om bilen var stygg eller pen. Vi sier definitivt stygg.

3. Citroen Ami
Dette er søsteren til 2CV - og hun har ikke fått noen pene trekk, stakkar.

Fronten ser rimelig sykdomsbefengt ut, og baksiden er heller ikke noe særlig frisk...

2. Suzuki X-90
Denne forferdelige doningen prøvde Suzuki å selge uten hell, fra 1996-1998.

Dette japanske marerittet ble kjent som en ustabil SUV, stiv og vond uansett underlag. Og så var det de her 95 hestekreftene, med en firesylinders motor. Ikke helt passende for en bil som liksom skal ta seg fram overalt.

1. Nissan Cube
En fryktelig stygg bil som kom i 1998, og selges kun i Japan, Nord-Amerika og Europa.

Det er bare å ta seg en titt på bilen fra alle vinkler, og prøve å finne dens bra side. - Nei, dessverre, den finnes jo ikke.

Les også: Bilene fra helvete

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere