RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Et kjempestort skandalekryss

Foto: Per-Thomas Ørjavik/Lise Åserud (Sweco/Scanpix)
Sist oppdatert:
Samferdselsbyråden i Oslo mener krysset til 286 millioner må bygges helt om.

Kommentar: Galskapens plass

Onsdag skrev Nettavisen om den nye «rundkjøringen» på Carl Berner, som er et av byens store knutepunkter, som er bygger med den hensikt å få folk til å kjøre store omveier. Målet til Statens vegvesen har vært å få ned biltrafikken i krysset med 40 prosent. Hensikten er å forbedre fremkommeligheten for kollektivtransport, gående og syklende.

Les også: Denne er laget for å få folk til å kjøre omveier

Prosjektet har blitt et år forsinket, og kostnadssprekken er beregnet til 116 millioner kroner - der aktører som Telenor og Hafslund må belage seg på å ta en del av regningen.

- Dette er en av de største feilinvesteringene som veivesenet har gjort i Oslo noen gang, tordner byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp) til Nettavisen.

- Jeg boikottet åpningen av dette krysset. Dette er noe av de dummeste de har laget i Oslo noen gang, sier han.

Kallmyr fikk en forespørsel om å være med på den offisielle åpningen som var planlagt i mai, men sa blankt nei til dette. Siden har åpningen blitt forskjøvet.

Tar ikke på seg ansvaret
- Men er det ikke du som er ansvarlig for dette?

- Det er ikke så enkelt som det. Dette prosjektet ble påbegynt av staten og Veivesenet, og i løpet av anleggsperioden har veiene blitt overdratt til fylkeskommunen, sier Kallmyr.

Prosjektet ble formelt sett vedtatt etter en reguleringsplan som ble lagt fram av Statens vegvesen i slutten av 2005, som ble godkjent i bystyret i Oslo. I denne planen er den firkantede rundkjøringen tegnet inn, men Kallmyr mener at byrådet i Oslo kun forholder seg til de overordnede planene om at det faktisk skulle bygges en rundkjøring i området.

- Vi driver ikke og flytter på brusteiner i bystyret. Dette er Veivesenets, ikke kommunens, ansvar, sier han.

Frykter en må bygge om hele krysset
- I dette krysset har vi noen av Norges tyngste bussruter, som må stå i lange køer sammen med biler. Og det er ikke slik at det blir mindre biler fordi det blir et vanskeligere kryss, sier byråden.

Han viser til at det er mange som nå velger å ta bilen og kjører omveier, fremfor å ta bussen som må stå i stampe gjennom krysset.

- Dette krysset, som skulle være et løft for kollektivtrafikken, har i realiteten skapt et dårligere kollektivtilbud, spesielt for bussene, sier han.

Kallmyr sier kommunen nå vil se på hvordan man kan gjøre tilgjengeligheten bedre.

- Flere hundre tusen mennesker blir forsinket hver uke, fordi man har laget et kryss som er beregnet å gjøre det bedre for én trikkerute. Sannsynligvis må man gjøre om hele krysset, og det er veldig synd for dem som bor i området, for da blir det på nytt et anleggsområdet. Det er en så dårlig kryssløsning at vi ikke kan ha det slik.

Har du tips om andre veiprosjekter eller veier som ikke fungerer? Send oss en mail!

Vil ha en redegjørelse
Byrådet vil nå be om en redegjørelse fra samferdselsetaten om hvordan en kan få gjort noe med krysset.

- Førsteprioritet blir å få bussene raskere fram. Punkt nummer to blir å forbedre fremkommeligheten for alle. Jeg har forsøkt å sykle gjennom krysset en del ganger, og jeg er ikke så veldig imponert hvordan det fungerer heller. Dette er en trafikkfarlig rundkjøring! Det er masse gangfelt en må forholde seg til, trikken kommer kjørende tvers gjennom, en har biler som kjører i feil område og en har skarpe svinger, sier han.

- Dette krysset er jo laget for å ta imot mindre trafikk. Det er jo helt det motsatte en burde ha gjort, konkluderer byråden.

Får full støtte fra NAF
NAF-sjef Håkon Glomsaker er helt enig med byråd Kallmyr.

- Dette er et av de mest travle kryssene i Oslo, og da må en forvente at det skal fungere etter forutsetningene. Hele vitsen med å ha veier og ha et veinett, er jo at trafikken skal komme fram. Det må være fullstendig høl i hue å la trafikken stå å stampe inn mot krysset og svi av bensin, sier Glomsaker til Nettavisen.

- Å lage en firkantet rundkjøring, og vise til arkitektene... Jeg vil ikke en gang sammenligne dette med en full sjømann på land, for de klarer ikke å svi av så mye penger, slår han fast.

Gunnar Stavrum: Galskapens plass

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere