RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå har Audi blitt enda mindre

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Resultatet har blitt en helt fantastisk småbil.

Audi har vært kjent for mye rart opp gjennom årene, men det å lage små biler er ikke det de har drevet mest med.

Men i løpet av året vil leveringen av A1 starte - som ut ifra navnet å dømme er den minste bilen Audi noen gang skal produsere.

Til angrep i småbilmarkedet
Bilen går rett inn i markedet for litt store småbiler, og har som et mål å ta opp konkurranse av dagens kunder av for eksempel Toyota Yaris og Mini, men som ønsker litt ekstra luksus.

Audi ser faktisk også for seg at bilen skal kannibalisere litt på deres eget salg av 3-dørs A3. I dag er den store majoriteten av salget av A3 5-dørsversjonen.

Overraskende billig
Det mest oppsiktsvekkende med bilen er trolig at det nå blir mulig å få tak i en Audi til godt under 200.000 kroner - uten at du føler at du setter deg inn i en ribbet billigbil. Etter å ha prøvekjørt modellene som kommer til Norge til høsten, kan vi konkludere med at bilen fortsatt kjennes ut som en Audi. En har ikke gått ned på materialkvaliteten innvendig, og en har til og med implementert den samme multimedieløsningen som en finner på A8.

Bilen har også såpass lang akselavstand i forhold til sin lengde, at den ikke føles som en typisk småbil.

Har beholdt Audi-følelsen
Vår umiddelbare konklusjon etter å ha kjørt pressebilene er at setene er svært gode, interiørløsningene er flotte og at kjørekomforten er helt på topp. Om du styrer unna den minste bensinmotoren er det ikke så aller verst futt i bilen heller - selv om dette verken fremstår, eller er laget som, en sportsbil. Det fremstår derimot som en inngangsport til å ha mulighet til å kjøpe et premiummerke.

Basismodellen i Norge begynner på 187.700 kroner. Da får du en bil som har en akseptabel bensinmotor på 1,2 liter og 86 hestekrefter.

Nesten samme pris som Yaris
Til sammenligning koster den billigste 3-dørs Toyota Yarisen (som har omtrentlig samme utvendige mål og bagasjeplass) 181.700 kroner - og da leveres den med en 1-liters motor på 69 hestekrefter. Ut ifra våre foreløpige erfaringer fremstår det som en prisforskjell som er så liten at i alle fall vi ikke hadde vært i tvil om hva vi hadde valgt - men det skal sies at tilleggsutstyr til en Audi ikke er direkte billig, og en bør nok belage seg på å legge over 200.000 kroner på bordet, om du ønsker en bil som vil være attraktivt på bruktmarkedet om noen år

Men selv om 1,2-literen er helt grei på småkjøring i byen, så skal det likevel sies at du får langt mer motor for pengene ved å velge den minste dieselmotoren på 90 hestekrefter. Den endelige prisen på denne her i landet er ikke kjent - men Audi står på at det skal være «rett under 200.000 kroner». Dette er en motor som står veldig godt til bilen, og som helt sikkert kommer til å bli bestselgeren her i landet.

Denne motoren kan for øvrig fås tunet til 105 hestekrefter, men den opplevde forskjellen på disse to er neppe verdt prisforskjellen.

God stopp-start-funksjon
Som svært mange av de nye bilene på markedet, er også A1 utstyrt med en såkalt stopp-start-funksjon. Det er en funksjon som i praksis betyr at når du stopper på for eksempel rødt lys, og setter bilen i fri, så skrur motoren seg av i det du slipper clutchen. På den måten både sparer du drivstoff, og bidrar til mindre lokal forurensning.

Denne funksjonen fungerte svært godt på A1, og vi var overrasket over hvor raskt motoren startet. På enkelte andre biler så føler en at funksjonen sinker deg litt i starten. Når motoren først har blitt varm på A1, så rekker du ikke å trykke clutchen helt inn før motoren har startet og lagt seg på vanlig turtall.

Ikke den beste sikten
Likevel er ikke alt helt perfekt i nye A1. Det som er ganske påfallende er at frontruta har en form og lengde som gjør det ganske vanskelig å se skikkelig trafikklysene når du bedriver bykjøring. Vi irriterte oss gang på gang at vi måtte stikke hodet godt fram, og gjerne litt ned i tillegg for å se når vi hadde muligheten til å kjøre. Det er ikke spesielt optimalt. Dette fremstår langt bedre i en Yaris, til tross for at du i den bilen har følelsen av å sitte langt høyere.

Plassen i baksetet er heller ikke all verden å skryte av, spesielt om en ønsker at personene som sitter foran skal sitte behagelig. Det er heller ikke utpreget enkelt å komme seg inn bak om du har litt lengde på kroppen.

Alt i alt fremstår den nye A1, ut ifra vårt førsteinntrykk, som en voksen småbil for dem som ønsker en litt mer påkostet småbil - men som ikke ønsker seg den noe mer sportslige og særegne Mini.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere