RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Veien koster: 1520 mill. Bompenger: 1615 mill.

(Google/Nettavisen)
Sist oppdatert:
Mer enn 11 millioner biler må betale bompenger, før en eneste krone går til veien.

I forrige uke vedtok Stortinget endelig den rundt 17 kilometer nye delen av Rv 7 i Buskerud mellom Sokna og Ørgenvika. Veien skal kutte kjøretiden på strekningen med rundt 18 minutter, og antas å redusere ulykkesrisikoen på strekningen betydelig.

Ifølge regjeringen er strekningen et viktig ledd i transporttilbudet mellom Østlandet og Vestlandet - som en av to hovedfartsårer mellom Oslo og Bergen.

Det er planlagt at strekningen skal koste 1520 millioner kroner å bygge ut, og at staten skal betale 720 millioner kroner av denne summen. Resten skal finansieres av bompenger.

Gigantregning til bilistene
En skulle så tro at bilistene på sin side skal betale 800 millioner kroner. Så enkelt er det ikke.

I planen som Stortinget har vedtatt er det nemlig lagt til grunn at det skal kreves inn 1615 millioner kroner i bompenger - 95 millioner kroner mer enn totalkostnaden på hele prosjektet, og 815 millioner kroner mer enn det som er bilistenes andel i forhold til byggekostnaden.

Årsaken til dette begynner å bli litt mer komplisert.

Renter til bankene
Veien skal finansieres på to måter: Penger fra staten, og penger fra bompenger.

Disse pengene dukker derimot ikke bare opp fra løse luften. Bompengeselskapet må ut på det åpne bankmarkedet for å hente inn pengene som vanlig lån. Det vil si at det tilkommer renter på disse pengene.

Med en nedbetalingstid på 15 år, utgjør dette likevel ikke 815 millioner kroner ekstra - heller ikke om en legger inn 3 millioner kroner i årlige «innkrevingskostander» av bompengene.

...og mer renter
Problemet er nemlig at statens andel på 720 millioner kroner ikke skal utbetales før i perioden 2014 til 2019. Byggingen er derimot planlagt startet i 2011 - og 20 millioner er allerede brukt. Det betyr at bompengeselskapet må ta opp lån, og betale renter, på statens bidrag til utbyggingen av veien frem til 2014.

«Med utgangspunkt i lokalt ynskje om forsering av prosjektet legg departementet opp til at bompengeselskapet får høve til å forskottera hovuddelen av statlige løyvingar i perioden 2014–2019, mot refusjon i perioden 2014–2019. Refusjon skjer utan kompensasjon for renter og prisstigning», står det i vedtaket til Stortinget.

Totalt betyr det altså at et bidrag fra bilistene på 800 millioner kroner, koster drøyt 1,6 milliarder kroner i bompenger.

11 millioner passeringer uten effekt
Dette får stortingsrepresentant Arne Sortevik til å reagere kraftig.

- De har lagt opp til en gjennomsnittlig passeringskostnad på 73 kroner. Om du regner på det, så betyr det at det vil være over 11 millioner betalte bompasseringer - det er over halvparten av det som er budsjettert med - som går utelukkende til renter og innkrevingskostnader, sier Sortevik til Nettavisen.

Ifølge Sortevik er det i dag nærmest umulig å starte utbygging av en ny vei uten bompenger.

- Bompenger ble innført som et ekstratiltak for veiutbygging, men har etter hvert utviklet seg til å bli en av hovedpilarene som må til for å få utbygget vei i Norge. Bompengefinansiering er en måte å kjøpe seg fram i køen over utbyggingsplanene, og det medfører en ekstra kostnad. Men de færreste er nok klar over hvor stor den ekstrakostnaden faktisk er, sier Sortevik.

- Bompengefinansiering som i dette prosjektet er den dyreste form for finansiering av vei. Å betale mer i bompenger enn det veien koster mener vi i Frp faktisk er uanstendig, påpeker Sortevik.

- Sterkt ønsket lokalt
Kritikken møter liten forståelse fra embedsverket i Samferdselsdepartementet.

- Det er riktig at den samlede summen bompenger i prosjektet Rv 7 Sokna – Ørgenvika er 1615 millioner kroner, mens styringsrammen for prosjektet er 1520 millillioner. Formålet med bompengefinansiering og bompengeselskapets forskuttering av statlige midler, er at en skal kunne gjennomføre prosjektet tidligere enn man kunne gjort dersom prosjektet var 100 prosent statlig finansiert, skriver departementet i en uttalelse til Nettavisen.

- Det er her viktig å huske på at framskyndinga av prosjektet er sterkt ønsket lokalt, understreker de.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere