RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En gla'nyhet om bompenger

(Statens vegvesen)
Sist oppdatert:
Bomstasjonene forsvinner 8 år tidligere enn planlagt.

Det har den siste tiden vært noe oppstyr rundt bompengeringer som blir stående betydelig lenger enn det som har vært planen. For 25 år siden fikk Bergen sin bomring, som det ble lovet dyrt og hellig at bare skulle stå i 15 år. Likevel står den fortsatt.

Skulle stått til 2019
Men fra Vestlandet kommer det nå en god nyhet til alle bilister: Bompengeinnkrevingen på Straumsbrua i Skodje i Møre og Romsdal - rundt 25 kilometer øst for Ålesund - var planlagt å bli stående i 15 år fra august 2004.

Nå melder Statens vegvesen at pengeinnkrevingen vil bli fjernet senest 15. oktober i år - det vil si nesten 8 år tidligere enn planlagt.

- Vi har greid å holde kostnadene nede, det er vel omtrent en helt innertier i forhold til det opprinnelige prisanslaget, sier avdelingsdirektør Knut Nauste i Statens vegvesen til Nettavisen.

Kraftig trafikkvekst
I tillegg til at en har klart å holde budsjettene, er det også én annen vesentlig bidragsyter til at bompengene nå forsvinner.

- Som på mange av de andre prosjektene på Vestlandet, så ser vi at trafikkøkningen har vært mye større enn beregnet, sier han.

Nedbetalt før det er ferdig
Det litt spesielle med prosjektet i Skodje er at det er et tretrinnsprosjekt, og den siste delen av prosjektet er enda ikke ferdigstilt.

- Vi er i den rare situasjonen, at i og med at vi startet to byggetrinn tidlig, og så tar den siste biten, så vil vi avslutte bompengeinnkrevingen før siste del av prosjektet står ferdig, sier Nauste.

Det vil si at når hele prosjektet faktisk står ferdig, er det fritt for bompenger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere