RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dieselbiler kan få kjøreforbud

(BMW/YouTube)
Sist oppdatert:
- Vil bli et enormt helseproblem dersom ikke snarlige grep tas, advarer forskere.

Nettavisen har tidligere skrevet flere saker om den store ulempen det er at norske politikere har hatt det som et mål å få norske bilkjøpere til å velge dieselbiler fremfor bensinbiler. Dieselbiler slipper i utgangspunktet ut mindre CO2 enn bensinbiler, men har til gjengjeld betydelig høyere utslipp av helseskadelige NOx-gasser

Les også: Sjokktall for dieselbiler

Nå slår forskere ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) full alarm. De jobber nå med en større rapport for Astma- og allergiforbundet (NAAF), som skal legges fram i høst, men etter oppsiktsvekkende resultater har de valgt å fremskynde publiseringen av deler av rapporten.

Den såkalte «brevrapporten» kan du lese her (pdf).

- Resultatene viser at luftkvalitet i norske byer vil bli et enormt helseproblem dersom ikke snarlige grep tas, sier fagsjef Britt Ann Høiskar i NAAF til Forskning.no.

Om utviklingen fortsetter som nå, viser nye beregninger at en i 2025 vil ha 10 ganger høyere utslipp i Oslo enn tidligere beregninger. I praksis betyr det at Oslo sentrum gjennom hele året i snitt vil ligge over de lovlige grenseverdiene for NOx. Dette er grenseverdier som forskerne tror i seg selv er satt altfor høyt.

Advarer om kjøreforbud
Den nye forskningen avviser også argumentene fra politikerne at dieselproblematikken vil unngås når det i 2014 innføres nye utslippskrav på dieselbiler, de såkalte EURO 6-kravene.

- Dette slår fullstendig bena vekk under argumentet om at EURO 6 løser problemet, det er rett og slett feil. Dette må få følger for norsk avgiftspolitikk. Hvis ikke, så kan ikke store deler av befolkningen bruke dieselbilene, som de nå kjøper i god tro, til bykjøring, sier Høiskar til Forskning.no.

Vil bare bli verre
Ifølge NILU vil problemet bli større for hver måned som går med dagens høye salg av dieselbiler. Rundt 3 av 4 nye biler som selges her til lands er nå en dieselbil.

- Dagens avgiftspolitikk, der for eksempel pumpeprisen på diesel er billigere enn bensin, og dieselbiler generelt er blitt billigere, er en trussel mot folks helse. Disse prissignalene bidrar til å villede alle som ønsker å gjøre miljø- og helseriktige valg til å tro at de gjør nettopp det – mens det motsatte er tilfelle, sier Høiskar.

Vil komme endringer
Regjeringen har varslet at det vil bli en større endring av det totale avgiftsregimet på transport i Norge når statsbudsjettet legges fram til høsten, og Finansdepartementet har indikert overfor Nettavisen at dieselbiler vil bli dyrere. Hva som faktisk kommer til å skje, holder departementet tett til brystet.

Det er derimot svært sannsynlig at det vil bli lagt betydelig mer vekt på avgift på bruk av bil.

Les også: Foreslår en helt ny og dyrere bilavgift

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere