RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det var fryktelig trangt her

(Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
NSB-sjefen sier de med vilje har gjort det trangt i de nye supertogene og at klagene allerede har kommet.

OSLO S (Nettavisen): Mandag var den storslåtte offisielle markeringen av at NSBs nye storsatsingstog Flirt er satt i trafikk - en seremoni i full av prakt der NSB-sjefen selv, Geir Isaksen, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, Arne Hjeltnes, NSBs eget hornmusikkorps, flere barnehager og Ingrid Bjørnov kastet glans over det hele.

Og det er virkelig en storsatsing NSB nå gjør. Etter et tiårs planlegging har leveringen av 50 tog til den nette sum av fire milliarder kroner startet. Togene har fått en rekke designpriser - i all hovedsak fordi de er et fyrtårn for universell utforming.

Og de 50 togene er bare starten om NSB får det som de vil, NSB-sjef Isaksen mener nemlig at det er behov for 150 nye tog i løpet av overskuelig fremtid.

- Men det er nok urealistisk i løpet av de første 10 årene, sier Isaksen til Nettavisen.

Men etter at samferdselsminister Kleppa etter sin åpningstale måtte innrømme at det «ikke akkurat var gøy» å være sjef over togene i Norge, på spørsmål fra små barn, og at det «noen dager er ganske krevende», var det tid for at det oppmøtte publikumet skulle få se på togene fra innsiden.

Alle så ut til å være svært imponert over den gode plassen på gulvet, at toalettene var både pene og romslige - og at de store informasjonsskjermene ga bedre oversikt over reisen enn på dagens tog. Dessuten er det relativt mange seter, og det er god plass for rullestoler og lignende.

Setene i komfortavdelingen - altså der du må betale 90 kroner ekstra for å få tilgang til en stikkontakt, gratis kaffe og dagens aviser - er det heller ikke noe å klage på.

Både romslig og trangt

Situasjonen er derimot en annen når man kommer seg inn på de vanlige seteplassene. NSB har nemlig bestemt seg for å gå for 2+3 seter, og en bred midtgang for enklere fremkommelighet. Resultatet er at setene har blitt merkbart smalere.

- Godt med plass til beina, men fryktelig trangt, var gjennomgangstonen fra de som forsøkte seg ned i setene.

Undertegnede journalist er litt over middels bred over skuldrene, og la fort merke til at skuldrene tok opp plass på begge setene på begge sier når jeg satt meg ned i midtsetet. Med en passasjer på hver side var det lite som ga følelsen av en behagelig togreise.

- Hva er det som er årsaken til at det er så trangt i setene på disse nye togene, NSB-sjef Geir Isaksen?

- Det har vært en grundig diskusjon rundt dette, og det er noen avveininger som må tas, svarer Isaksen.

Utfordringen har langt på vei vært å få til en løsning som både ga mange sitteplasser, gode fasiliteter for bevegelseshemmede - og god kapasitet. Alt dette får man ikke til med store og brede seter.

- Med den befolkningsveksten som vi ser fremover vil det være en utfordring å finne et kompromiss.

- Har dere fått noen tilbakemeldinger på plassen?

- Ja, vi har fått en del på treseterne, men komforten er jo god der det er 2+2 seter. Vi antar at det typisk vil være slik at det setet i midten vil være ledig ned til Drammen, der det kommer på nye passasjerer - og så må nok en del stå. Det er ikke til å komme utenom med alle passasjerene som vi må ta unna, sier NSB-sjefen.

Det er derimot svært romslig med beinplass i de nye togene.

Mener det er helt trygt

De nye Flirt-togene skulle egentlig vært satt i drift tidligere i våres, men ble forsinket etter en alvorlig avsporing under testkjøring. NSB-sjefen beroliger alle passasjerer med at det ikke var togene sin skyld.

Les også: Kjørte i 135 km/t i 70-sonen

- Havarikommisjonen har gått nøye gjennom dette, og ingen av våre tog hadde klart den svingen i den farten, sier Isaksen.

Testtoget sporet av under prøvekjøring, noe som trolig kom av at lokføreren ble distrahert av mange testprosedyrer og ikke så skiltet for redusert hastighet. Dermed kom toget inn i en kurve i altfor høy hastighet.

- Vi er sikre på at dette er trygt. Det er også mer støysvakt og vil være til stor glede for våre passasjerer, konkluderer NSB-sjefen.

Hvem som til slutt vil få regningen for det vrakede toget er ifølge NSB-sjefen ikke avklart.

Under kan du se NSBs egen video fra den første togturen, der de også tar opp temaet med setebredde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere