RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gratis parkering kan bli forbudt i Norge

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Men regjeringen kan ikke svare på om forbudet vil ha noen effekt.

Nettavisen har tidligere omtalt den amerikanske professoren Donald Shoup, som har klart å bli noe så spesielt som en kjendis basert på sitt arbeid med parkering og byplanlegging.

Han har et veldig enkelt grunnprinsipp: Bygg rikelig med gode parkeringsplasser, men sørg samtidig for å fjerne muligheten til å parkere gratis i urbane strøk.

Les også: Denne mannen vil fjerne gratis og billig parkering

Vil forby gratis parkering

Nå kan det se ut til at Norge vil følge den andre halvdelen av hans todelte mål. Regjeringen har sendt et lovforslag ut på høring, som vil gi norske kommuner myndigheten til å pålegge private parkeringsaktører å ta betalt for parkering.

Det vil altså bli forbudt med gratis parkering på for eksempel handlesentere, og det skal være forbudt å tilby rabatt- og kupongløsninger for tilbakebetaling av avgiften på for eksempel et handlesenter.

Se faktaboks for detaljer.

Bakgrunnen er et ønske om å presse flere til å bruke kollektivtransport fremfor bil.

Effekten er ikke undersøkt

I lovutkastet står det rett ut at en ikke har gjort spesielt store undersøkelser for å finne ut om et slik virkemiddel faktisk vil ha en ønsket effekt. «Temaet [er] ikke utredet på nytt i forbindelse med dette lovutkastet», står det å lese i utkastet.

I stedet vises det til en rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2005, som konkluderer med at gratis parkering på jobb har stor påvirkning på bruken av kollektivtransport i jobbsammenheng.

Oslo handelsstands forening (OHF) er ikke imponert over denne tanken:

- De færreste shopper til fots - det gjelder også i de store byene. Jeg ser ikke for meg at noen gjør storhandelen til uken, og så tar med seg alle bæreposene med mat på trikk, tog og buss, sier utviklingssjef Lars Fredriksen til Osloby.

- Grunn til å forvente virkning

Frps finanspolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen har stilt samferdselsminister Marit Arnstad spørsmål om hvor stor reduksjon man tror forslaget vil ha på bilbruken, og hvor mange reisende som daglig vil bytte. Dette kan ikke Arnstad gi noe svar på.

- Med bakgrunn i det store antallet gratis parkeringsplasser som eksisterer i dag, også i områder med godt utbygget kollektivtransport, mener fagmiljøene det er grunn til å forvente at betaling for parkering vil kunne få betydelig virkning ved å dreie eksisterende trafikk og kommende trafikkvekst over fra personbiltrafikk til kollektivtrafikk, gange og sykling, og dermed blant annet redusere Co2-utslipp og andre miljøproblemer, skriver Arnstad i et skriftlig svar.

- Meningsløst

Uttalelsene får Solvik-Olsen til å bare riste på hodet.

- Ordet «betydelig» er i politikken fullstendig meningsløst. Noen vil kunne mene at én prosent er betydelig, mens andre vil si at halvparten er for liten. Jeg ønsker å ha en konkretisering på dette, slik at man kan sammenligne forskjellige alternativer. Når man skal prioritere løsninger, kan man ikke sammenligne et «betydelig» tiltak med noe annet som er «betydelig». Vi må vite hva vi ser på, sier Solvik-Olsen.

- Vi vet for eksempel at med vårt forslag om å gi skattefradrag på kollektivreiser, så kan man få 175.000 flere reisende til å reise kollektivt, ifølge regjeringens egne utregninger. Hvis vi ser på hvor mange som faktisk kjører bil hver dag, vil det vært en helt enorm forbedring, sier Solvik-Olsen.

- I stedet velger regjeringen et ideologisk tiltak der man skal gjøre livet mer plagsomt for folk, uten at en vet om det får noen gode effekter. Kan man ikke dokumentere at en effekt, bør man heller ikke legge frem lovforslag om det, slår han fast.

- Opp til den enkelte kommune

Samferdselsminister Arnstad ren understreker at det ikke skal være noe generelt forbud mot gratis parkering.

- Jeg vil understreke at det innenfor forslagets rammer vil være opp til den enkelte kommune å bestemme om og i hvor stor utstrekning et virkemiddel som parkeringsavgift skal brukes. Virkningene for privatbilisme, kollektivtrafikk og CO2-utslipp vil dermed avhenge av kommunenes holdning til trafikk-, miljø- og klimapolitikk og deres vilje til å bruke parkeringsregulering som virkemiddel.

Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, mener det i praksis bare er tull.

- Dette er ren utpressing. En sier at kommunene skal få bestemme selv, men så får man en smell hvis man ikke gjør det. En ser det blant annet på rushtidsavgiften, der kommunene ikke får belønningspenger om en ikke gjennomfører dette frivillige tiltaket, sier Hoksrud.

I Oslo kommune gjennomføres over halvparten av alle landets kollektivreiser, og andelen har økt jevnt de siste årene. Kommunen får likevel ikke en andel av belønningsmidler fra staten for gode resultater i kollektivtransporten, fordi en ikke har innført en ekstra avgift. Disse går i stedet til andre kommuner som har innført avgift for bilister.

NAF forstår ikke forslaget

NAF reagerer kraftig på at regjeringen nå legger frem et forslag, uten å dokumentere noen effekt.

- Jeg kan ikke se at departementet har redegjort noe sted for hvorfor dette skal ha en effekt, sier seniorrådgiver André Fimreite i NAF til Nettavisen.

- NAF har full forståelse for at en vil gjøre noe for å forbedre luftkvaliteten i de store byene, men vi tror ikke dette er veien å gå. Hvis det var miljøet som var argumentasjonen, så burde kanskje Miljøverndepartementet være tyngre inn i bildet, for å si det slik.

Mener andre tiltak må til

NAF mener at det ikke er noe som tyder på at slikt tiltak vil ha nevneverdig effekt.

- På Storo-senteret var det gratis parkering inntil i fjor, og så innførte man betaling. Jeg er der relativt ofte, og kan ikke se at det har blitt noen færre biler der enn før. Jeg har ingen tro på at dette vil føre til dramatiske endringer i folks handlemønster, sier NAF-advokaten, og gir dermed sin fulle støtte til Oslos handelsstand.

- Målet er jo å få færre biler til å komme inn i byområdene. Da har jeg mer sansen for at det legges til rette for innfartsparkering, og at kollektivmulighetene forbedres, noe som er en av NAFs hjertesaker. Da hadde en virkelig redusert antall biler inn i Oslo, sier han.

Hvor blir det av den store gjennomgangen?

Det er likevel noe annet som virkelig skaper irritasjon rundt dette forslaget. Flere organisasjoner som Nettavisen har vært i kontakt med uttrykker betydelig frustrasjon over at regjeringen legger fram dette som et forslag, fremfor å gjøre noe med den store helhetlige gjennomgangen av parkeringsregulering som har vært på trappene i mange år.

Et bredt sammensatt utvalg skrev en rapport i 2006 som bare har blitt liggende. I november i fjor lovte samferdselsdepartementet overfor Nettavisen at forskriften skulle ut på høring «før jul». Siden den gang har ingenting skjedd.

Les også: - Helt ubegripelig at de har brukt seks år

- Min første reaksjon er at det er mildt sagt overraskende at Samferdselsdepartementet tar ut en bitte liten del av et større arbeid, og så legger det fram som et forslag. Vi var et større utvalg som skulle lage forslag til en mer helhetlig parkeringspolitikk. Den har det ikke skjedd noe med i departementet foreløpig, og så har man tatt ut en meget liten del av dette. Jeg tror ikke vi er de eneste som reagerer på dette. Vi gjorde en god jobb, for å være ubeskjeden nok, og det forbauser meg at ikke noe har skjedd i Samferdselsdepartementet, sier Fimreite.

- Ganske spesielt

Den praktiske konsekvensen er at private aktører kan bli lovpålagt å kreve inn parkeringsavgift, samtidig som lovverket som skal regulere parkeringsbransjen ikke er på plass.

- Her ønsker man å pålegge en privat håndhevelse som en ikke klarer å lage regler for, og det er ganske spesielt, sier Hoksrud.

- En kunne lagt til rette for lavere biltrafikk ved å for eksempel gi arbeidsgivere fratrekksmulighet for å betale for kollektivtransport for ansatte, men det vil man jo ikke, for det koster jo staten penger - og det vil man jo ikke. I stedet vil man bare flå bilistene. Jeg tror dette bare er et tiltak som man vil ha klart når neste Nasjonal transportplan (NTP) legges frem, sier Hoksrud.

Kollektivtransport er annonsert å være et hovedsatsingsområde i NTP, og det er ventet at det vil stilles krav til at all økning i persontransport skal foregå kollektivt.

Lovforslaget er ute på høring, og høringsfristen går ut 15. september. Det er derfor så langt ikke registrert noen høringsuttalelser, og departementet opplyser at de ikke ønsker å kommentere selve lovforslaget før høringsfristen har gått ut.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere