Gå til sidens hovedinnhold

5 tips for bedre kondisjon

Les hvordan du enkelt kan forbedre kondisjonen din.

(SIDE2) : - God utholdenhet og kondisjon er viktig for å forebygge helsekomplikasjoner og for å mestre hverdagen. De positive helseeffektene oppnår du allerede ved 30 minutters daglig fysisk aktivitet med moderat intensitet, sier produktansvarlig for treningsstudio i S.A.T.S Norge, Atle Arntzen.

Skal du bli i vesentlig bedre fysisk form må du imidlertid øke intensiteten!

1. Velg en aktivitet du liker
Husk at du blir god til det du trener. Du blir altså ikke god til å løpe hvis du sykler.

2. Start moderat
Hvis du ikke har trent på en stund (2-3 mnd. eller mer) bør du starte med moderat trening. Moderat trening vil si 20-30 minutters varighet og en intensitet som gjør at du får opp pulsen. (ca. 60-65% av din maksimale kapasitet) Treningen skal med andre ord være rimelig komfortabel, og tren ca. 1-3 ganger pr. uke.

Les side2 tirsdag: Hvordan få større muskler

3. Øk varigheten
Etter hvert som du blir vant til å være fysisk aktiv, må du først øke varigheten og deretter øke intensiteten. Alt fra 20 minutter til flere timer gir deg en fin kondisjonseffekt, og en grei regel er at jo kortere varighet treningen har, desto høyere intensitet bør du ha.

Trening må ha en «overbelastende» effekt for å gi deg bedre form, uansett om du trener styrke eller kondisjon. Du bør altså ta i så mye at du har det litt vondt og ubehagelig for at formen skal bli bedre.

4. Variasjon er viktig
Du kan variere treningen ved å gjøre ulike aktiviteter, som for eksempel sykling, løping, svømming. Når du trener kan du også veksle mellom høy og lav intensitet (intervalltrening) samt varier mellom konstant høy eller lav puls.

5. Nok hvile
Restitusjonsprosessene som skjer i kroppen din etter en treningsøkt påvirkes spesielt av søvn og kosthold. For optimal treningseffekt bør du derfor sørge for nok søvn og et fornuftig kosthold.

(Kilde: Atle Arntzen, Produktansvarlig for treningsstudio i S.A.T.S Norge)

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken